Budějovický Budvar plánuje letos na trhu USA prodat 3000 hektolitrů prémiového ležáku, který kvůli známkoprávním sporům se společností Anheuser-Busch dodává na tamní trh pod jménem Czechvar. Na tiskové konferenci u příležitosti křtu prémiového ležáku jménem Czechvar to řekl ředitel pivovaru Jiří Boček.
. Czechvar se od Budějovického Budvaru liší pouze pojmenováním. Budějovický pivovar totiž v roce 1939 uzavřel se společností Anheuser-Busch smlouvu, podle níž nesmí používat označení Bud, Budweis a Budweiser na území Ameriky od Panamy na sever. Proto společnost zavedla pro export na tyto trhy nové označení Czechvar, která je podle Bočka známkoprávně nekonfliktní. Budvar od vstupu na trh v říjnu loňského roku prodal v sedmi amerických státech čtyři kontejnery o obsahu více než 440 hektolitrů a na základě objednávek již brány pivovaru opustilo přes 2000 hektolitrů Czechvaru. Optimistický plán počítá s tím, že během tří let by prodeje mohly činit deset až 15 tisíc hektolitrů. Cena se přitom pohybuje při horní hranici cen piv super premium, za které spotřebitelé v USA zaplatí 4,99 až 8,99 dolaru za šestikusové balení. Distribuci zajišťuje společnost World of Wine v Kalifornii, Beveragelink Distributors na Floridě a Czech Beers Importers v Illinois, New Yorku, Massachusets, Georgii a Severní Karolíně. Czechvar by měly odebírat z 25 procent restaurace, zbývající část odbytu podle plánů Budvaru zajistí obchodní řetězce. Řada z nich podle Jany Kubištové z exportního oddělení Budvaru již Czechvar zařadila do objednávkového katalogu, aniž dostala jediný vzorek. USA představují největší trh importovaného piva na světě a zejména segment piv prémium a super prémium, kam patří i Czechvar, roste podle obchodního ředitele Budvaru Roberta Chrta každým rokem. Anheuser-Busch se již dříve vyjádřila, že nemá proti dovozu Czechvaru námitky. Požádala však o prodloužení lhůty pro podání námitek proti registraci známky Czechvar, uvedl Boček. Národní podnik Budějovický Budvar vystavil v loňském roce 1,347 miliónu hektolitrů piva a jeho výnosy činily 2,669 miliardy korun. Historie pivovaru sahá až do 13. století.