Choceňská mlékárna po dvou ztrátových letech vloni dosáhla zisku po zdanění 16,9 milionu korun. Rok předtím činila ztráta 4,7 milionu korun, v roce 2017 asi 6,5 milionu korun. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb se v roce 2019 zvýšily o 36 milionů na 477 milionů korun, uvedla společnost ve výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.
Podle vedení mlékárny byly vloni relativně příznivé ceny mléka. Platilo to i pro smetanu, které však byl nedostatek kvůli její vyšší spotřebě. Firma některé neefektivní výrobky vypustila ze svého portfolia. "Došlo také k rozšíření výroby tvarohu, kde se efektivněji zpracovává mléko, které bylo původně prodáváno na sušení. Tím došlo i k optimalizaci závislosti na dokupované smetaně a odsunu suroviny," uvedla firma.
Většinu produkce společnost prodala na českém trhu, vyváží na Slovensko, do Polska a na Seychely. Export ale spíše stagnuje. Tržby ze zahraničí dosáhly asi 2,4 milionu korun. V mlékárně minulý rok pracovalo v průměru 81 zaměstnanců, o dva méně než rok předtím.
Hlavním produktem mlékárny je pomazánkové máslo, které se v Chocni vyrábí už více než 40 let. Mlékárna v Liberci, která později zanikla, ho vyvinula v době tukové krize. Výrobek od roku 2014 nesmí nést v názvu máslo, proto se jmenuje Choceňské pomazánkové. Přejmenování nařídil Soudní dvůr EU, protože neobsahuje dostatečné množství tuku jako klasické máslo. Kromě toho se v Chocni vyrábějí jogurty, tvarohy a pomazánky.
Většinu akcií společnosti drží český Accom Holding. Menšinový podíl 15 procent patří Zemědělskému obchodnímu družstvu Zálší. V roce 2018 mlékárna oslavila 90 let existence.*