Pravděpodobně ve druhé polovině listopadu by mělo ministerstvo zemědělství začít masivně i prostřednictvím různých seminářů informovat o podporách, na které budou moci zemědělci dosáhnout v příštím roce. Možností dozvědět se alespoň o tom, s čím resort nyní v tomto směru počítá, poskytl i seminář pořádaný Zemědělským svazem ČR v uplynulém týdnu. Zaměřen byl zejména na chovatele hospodářských zvířat, které také informoval o některých novinkách v platné legislativě.
Je samozřejmé, že v omezeném čase nemohl postihnout všechny věci, které se chovatelů dotýkají, tím spíše to není možné čekat od tohoto článku. Jeho záměrem je hlavně upozornit na to, že do vstupu do unie čekají zemědělce četné změny, o kterých je nutné se včas informovat. Zároveň jde také o jakési opakování a shrnutí věcí, které již pravděpodobně naši čtenáři znají.
Jak s dotacemi pro rok 2004
Česká diplomacie vyjednala podle Stanislava Kozáka, vrchního ředitele sekce komodit MZe, některé kvóty, které jsou podstatně vyšší, než jaké bychom byli schopni naplnit – příkladem jsou, jak uvedl, porážkové prémie. Na druhou stranu jsme prakticky na počátku devadesátých let začínali s chovem krav bez tržní produkce mléka (krav BTM). Proto podle ředitele počet těchto zvířat chovaných v referenčním období nenaplnil potřeby našeho zemědělství i potřeby české krajiny. „Po zvážení všech parametrů, které se v Kodani vyjednaly, přistoupila ČR na možnost přejít na systém zjednodušených plateb z EU,“ vysvětlil Kozák s tím, že zjednodušený způsob plateb znamená, že prostředky, které přijdou z EU a které jsou součtem nárokových plateb na jednotlivé komodity pro příslušný rok (pro příští rok představují 190,7 mil. eur, tj. asi 5,7 až 6,2 mld. Kč), se rozdělí na plochu zemědělské půdy. Pod pojmem zemědělská půda přitom rozumíme ornou půdu, trvalé travní porosty, sady, chmelnice, vinice a zahrady. Minimální výměra zemědělské půdy, na kterou lze nároky na platbu uplatnit, je v ČR jeden hektar.
Podmínkou, aby zemědělec mohl platbu na plochu nárokovat, je registrace zemědělské půdy, kterou vlastní nebo užívá, na příslušné zemědělské agentuře. Kdo ještě půdu nezaregistroval, musí podle Kozáka učinit nejpozději do 5. 12. 2003.
Aby mohl zemědělec čerpat zjednodušenou platbu z unie na plochu, bude muset do určeného data (pravděpodobně do 15. 6. 2004) podat žádost. Odpovídající částku dostane vyplacenu až po 1. 12. 2004, nejpozději do 30. 4. 2005. V odůvodněných případech unie umožňuje v určitých oblastech vyplatit tuto podporu i o něco dříve.
Podle Kozáka musí ČR do konce října nahlásit plochu zemědělské půdy, na kterou se rozpočítají platby z Bruselu. Celková výměra přitom nesmí překročit údaj Eurostatu, který počítá s asi 3,7 mil. ha. Na výměru, kterou nahlásíme, se peníze z Bruselu rozpočítají. V případě, že nakonec zemědělci požádají o podporu na více hektarů, částka vypočítaná na hektar se zkrátí. Horší by byla eventualita, kdyby celková plocha, na kterou zemědělci nakonec požádají o dotace, byla nižší. V tom případě dostanou jen částku původně vypočítanou a přebytek peněz na hektary, na které nebyla uplatněna žádost o podporu, se bude muset vrátit unii.
Dorovnání na komodity
Kozák ujistil, že MZe zvolilo způsob výplaty národního dorovnání plateb z unie tak, aby naše zemědělství mohlo dostat finanční injekci ještě před vstupem do unie. Jak uvedl, minulý týden odešel z vlády do Parlamentu ČR návrh státního rozpočtu, který počítá na dorovnání s částkou 5,2 mld. Kč. Zda jde o částku definitivní, záleží podle něj na poslancích. „Tyto přímé platby je zaměřeny tak, abychom pokud možno eliminovali nepříznivé dopady zjednodušeného systému,“ prohlásil Kozák s tím, že šlo o podporu komodit, které by mohly být v unii ohroženy. Proti EU byly podle něj velmi znevýhodněny komodity chmel, skot, průmyslové brambory, len a mléko. Navíc k tomu přistoupilo ještě osivo pícnin a lnu, které bude podporovat i EU. Podpora průmyslových brambor a škrobu se bude řešit prostřednictvím platební agentury. U těchto brambor nám unie dokonce umožňuje zvýšit podporu až na 100 procent sazby unie. Kozák předpokládá, že odpovídající opatření pro podporu průmyslových brambor a mléka se dostanou do operativní porady ministra do 31. 10. 2003. Pro len navrhlo MZe národní opatření, které skončí do 30. 4. 2004. Podle něj by producenti lnu měli požádat o podporu na plochu, kterou budou chtít oset. Rozloha této plochy se zpřesní dodatečně.
U chmelnic je navrženo národní dorovnání ve výši 4320 Kč/ha (viz tab.). Podpora může dostat také uznané osivo pícnin a lnu. Jedná se o osivo z letošní sklizně v březnu, na něž bude do konce února příštího roku vydán certifikát. Pěstitel, který si o podporu zažádá, dostane 2480 Kč/t certifikovaného osiva. Na jednu krávu bez tržní produkce mléka se počítá s podporou 4225 Kč. Podobně u ovcí a koz by podpora měla činit 700 Kč na zvíře. K zachování určité intenzity chovu skotu MZe navrhuje platbu ve výši 850 Kč/VDJ. Jak Kozák vysvětlil, VDJ je přitom jeden kus skotu starší dvou let nebo 0,8 kusu ve stáří jeden až dva roky, 0,35 kusu ve věku tři měsíce až jeden rok a 0,15 kusu do tří měsíců věku. „Abychom to byli schopni zkontrolovat, budeme vycházet ze stavu, který budou chovatelé mít k 31. 12. 2004. Kolem desátého ledna dostanete soupisy zvířat od Českomoravské společnosti chovatelů, která zpracovává pro MZe ústřední evidenci. Tyto soupisy si zkontrolujete. Pokud na nich budou chyby, nahlásíte je a dostanete nový výpis. Pokud s výpisem souhlasíte, podepíšete jej a předáte jej spolu se žádostí o dotaci zemědělské agentuře,“ vysvětlil chovatelům přítomným na semináři Kozák. Jak uvedl, na podporu zmíněných komodit hodlá MZe rozdělit zhruba 1,4 miliardy korun. Peníze, které ze sumy určené na dorovnání plateb z unie zbudou, se rozdělí na ornou půdu přihlášenou do systému. (Přesnou definici orné půdy stanoví zákon č. 128/2003 Sb. jako zemědělsky obhospodařovanou půdu, na které se v pravidelném sledu pěstují zemědělské plodiny a která není travním porostem.)
Kozák požádal zemědělce, aby se „oprostili od národního zvyku podávat žádosti na poslední chvíli.“ Po podání žádosti bude nutné zkontrolovat mnoho údajů. Kdo si podá žádost včas, bude moci využít toho, že tyto národní podpory se budou proplácet průběžně, a to samozřejmě kromě platby na ornou půdu. Její výše se bude moci stanovit až podle toho, kolik peněz na ni zbude. Pokud sumu peněz a jejich rozdělení schválí parlament, budou uvedené položky a způsob i doba jejich vyplácení platit jen pro příští rok.
Novela plemenářského zákona
Zákon stanovil povinnost označovat některá zvířata a vést o nich evidenci. Jde o skot, koně, prasata, ovce, kozy, běžce a zvěř ve farmových chovech. Pouze evidovat musí chovatelé drůbež, včely a plemenné ryby. Podle novely plemenářského zákona je povinnost evidence rozšířena i na neplemenné ryby druhů, které příloha novely přímo uvádí. Každý chovatel hospodářských zvířat má tímto zákonem povinnost zaevidovat v ústřední evidenci všechna hospodářství, na kterých hospodářská zvířata chová. Chovatel má povinnost zvířata označovat způsobem stanoveným vyhláškou, vést o nich evidenci (např. u skotu stájový registr), předávat o nich údaje do ústřední evidence (narození, přemisťování, porážka) má povinnost zajistit si průvodní list skotu, který chovatel automaticky dostane po nahlášení narození zvířete a zajistit, aby tento průvodní list zvíře při jakémkoliv přemístění doprovázel. Tyto povinnosti neplatí pro chovatele, kteří chovají jedno prase nebo tři ovce nebo tři kozy. Podle novely jde o jedno prase určené pro domácí porážku a v případě ovcí a koz jde o zvířata, na která chovatelé nežádají o žádnou dotaci. Pokud ano, pak se na ně požadavky na evidenci vztahují. U skotu neplatí žádná výjimka, tedy tyto povinnosti platí i pro toho, kdo má třeba jen jednu krávu. Novela dále povinnosti týkající se skotu rozšířila na tury. Vztahují se tedy i na chovatele zubrů, yaků a paturů. Stejně tak povinnosti stanovené pro chovatele koní se nově týkají i těch, kteří chovají osly a jejich křížence s koňmi. Zde jde hlavně o povinnost zaregistrovat každé zvíře do ústřední evidence a zajistit si vydání průkazu koně a zabezpečit, aby tento průkaz zmíněné zvíře provázel. Koně ( a tedy i osli a jejich kříženci s koňmi) narozené před 31. 12. 1997 musí mít zmíněný průkaz nejpozději od 1. 1. 2005.
Důležitá je změna definice hospodářství. V současném zákoně je hospodářství definováno jako místo jednoho chovatele, jenž na něm chová hospodářská zvířata, a které se nachází v obvodu jedné obce. Novela hospodářství to zúžila na jedno katastrální území. Pokud chovatel má hospodářství tvořené více jednotkami, které se rozkládají na různých katastrálních územích, musí je rozdělit a zaevidovat je jako více hospodářství. Je pravděpodobné, že ke konci letošního roku dostanou evidovaní chovatelé znovu registrační lístky pro hospodářství. Měly ba na nich být všechny známé údaje, které o daném hospodářství vede ústřední evidence. Chovatel buď tyto údaje potvrdí, nebo je opraví či dopíše. Nutno připomenout, že chovatel nemá jen povinnost každé své hospodářství zaregistrovat, ale také oznámit ukončení jeho činnosti.. Podle novely je tury, samozřejmě včetně skotu, možné přemisťovat jen na registrovaná hospodářství. Zvířata, která nejsou označena podle předpisů, se přemisťovat nesmějí.
Zpřísnily se sankce. V případě porušování předpisů na označování a evidenci orgány dozoru, jimiž jsou Česká plemenářská inspekce a Státní veterinární správa mohou uložit i zvláštní opatření. Například podle novely mohou uložit i utracení zvířete, a to tehdy, pokud nelze zjistit během dvou pracovních dnů jeho totožnost. Chovateli v tomto případě nepřísluší za utracené zvíře náhrada. Je možné uložit zákaz přemisťování zvířat z hospodářství i do něj, pokud dozorové orgány zjistí, že některá zvířata na daném hospodářství nesplňují požadavky týkající se ušních známek a průvodních listů, stájového registru a přihlášení do ústřední evidence. Tento zákaz může trvat do doby, než budou zjištěné nedostatky odstraněny.
Změna v označování
Tuři se budou označovat dvěma plastovými ušními známkami. Plastové ušní známky již nebudou mít logo Českomoravské společnosti chovatelů, ale bude na nich zkratka ministerstva zemědělství – MZe. Připravuje se nový způsob distribuce těchto známek. Ty by si chovatel objednal u ČMSCH, která jeho požadavek předá výrobci, od něhož již chovatel přímo známky dostane. O poskytnutých ušních známkách bude mít přehled ústřední evidence, která bude vědět, kolik ušních známek šlo na dané hospodářství a jaká měly čísla. Pokud chovatel nahlásí, že navěsil teleti ušní známku s určitým číslem a v ústřední evidenci zjistí, že ušní známka s tímto číslem nešla na dané hospodářství, pak toto zvíře nebude na dané hospodářství zaregistrováno. Chovatelé si tedy nebudou moci ušní známky půjčovat. U distribuce ušních známek MZe počítá s finanční spoluúčastí chovatelů. Duplikáty ušních známek budou označeny římskou číslicí, která bude vyjadřovat pořadí duplikátu pro daný kus. To se týká i ostatních druhů zvířat. Označen bude i duplikát průvodního listu. Průvodní list bude mít navíc čárový kód.
Orgány dozoru budou muset ročně zkontrolovat deset procent hospodářství, na nichž se chovají tuři. Hospodářství se budou vybírat na základě analýzy rizika. Při ní se budou hodnotit určité údaje o chovateli i hospodářství. Zejména půjde o počet chovaných zvířat, zooveterinární a hygienické podmínky a nákazovou situaci, výši ročních podpor, změny v hospodářství a také výsledky o kontrol provedených v minulých letech.
Novela veterinárního zákona
Podle novely veterinárního zákona již není nutné veterinární osvědčení při přesunech uvnitř kraje. Nově se zavedl institut schválených veterinárních lékařů pro vydávání veterinárních potvrzení. Důležitou změnou je registrace dopravců zvířat i obchodníků s nimi, nově se stanovují i podmínky pro shromažďovací střediska. Objevuje se nový pojem sítě epizootického sledování a zároveň i schválený veterinární lékař pro tuto síť. (To se týká jen členských zemí a to ještě po schválení komisí.)
Důležité je, že do 31. 12. 2003 musí všichni podnikatelé, kteří jakkoliv zacházejí se živočišnými produkty, požádat krajskou veterinární správu o schválení místa, kde se tomu tak děje, a o registraci (dojírny, místa, kde se vejce vkládají do jakýchkoli obalů apod.). Povinnost registrace se vztahuje i na přepravce těchto produktů.
Podle veterinárního zákona může být například syrové mléko použito na potravinářské výrobky jen v tom případě, že je z registrovaného produkčního hospodářství. Toto hospodářství musí dodržovat hygienické požadavky uvedené v přílohách k zákonu, které se týkají nejen mléka samotného, ale stájí a prostorů i zařízení, kde se toto mléko získává.
Novela zákona a celkem 21 prováděcích vyhlášek přinášejí řadu dalších novinek a povinností. Například zákon stanovuje, že v případě náhrad za nákazy nemá chovatel nadále nárok na peníze za uhynulá zvířata. Zákon také předepisuje označovat potraviny živočišného původu značkou zdravotní nezávadnosti, a to po 1. 1. 2004.
Na druhou stranu přináší novela i některé nové možnosti. Jde například o možnost výjimečného poražení farmové zvěře zastřelením či o možnost, aby chovatel uhynulé zvíře zakopal.
Konfiskáty
Definici konfiskátů živočišného původu a zacházení s nimi určuje vyhláška č. 295/2003 Sb. Dělí konfiskáty živočišného původu na nízko rizikové a vysoko rizikové a přesně vymezuje, co to je specifikovaný rizikový materiál (SRM). Od 1. 10. 2004 se za SRM považuje lebka bez spodní čelisti, včetně mozku a očí, páteř mimo ocasních obratlů, příčných výběžků bederních a hrudních obratlů a křídel kostí křížových včetně míšních ganglií a míchy u skotu staršího 12 měsíců a dále mandle a střeva od dvanáctníku po konečník u skotu jakéhokoliv věku. U ovcí a koz je to lebka včetně mozku a očí, mandle a mícha zvířat starších 12 měsíců a dále slezina a kyčelník těchto zvířat jakéhokoliv věku. Za SRM se považuje i směs konfiskátů živočišného původu, pokud je podezření, že by tento materiál mohla obsahovat. Dále se za SRM považuje kadáver přežvýkavců, pokud z něj části, které jsou výše uvedeny, nebyly odstraněny.
Vysoko rizikový materiál živočišného původu je materiál kam patří veškerá uhynulá zvířata, kusy utracené z důvodu likvidace nákaz, živočišné produkty nebo části těl konfiskovaných z nějakých zdravotních důvodů a živočišné produkty neznámého původu. V nízko rizikovém materiálu jsou části zvířat, která byla posouzena jako vhodná pro výživu lidí. Vyhláška dále říká, jak je možné s těmito materiály nakládat. SRM se odděleně sváží i zpracovává.
Chovy na cestě k unii
Pravděpodobně ve druhé polovině listopadu by mělo ministerstvo zemědělství začít masivně i prostřednictvím různých seminářů informovat o podporách, na které budou moci zemědělci dosáhnout v příštím roce. Možností dozvědět se alespoň o tom, s čím resort nyní v tomto směru počítá, poskytl i seminář pořádaný Zemědělským svazem ČR v uplynulém týdnu. Zaměřen byl zejména na chovatele hospodářských zvířat, které také informoval o některých novinkách v platné legislativě. Je samozřejmé, že v omezeném čase nemohl postihnout všechny věci, které se chovatelů dotýkají, tím spíše to není možné čekat od tohoto článku. Jeho záměrem je hlavně upozornit na to, že do vstupu do unie čekají zemědělce četné změny, o kterých je nutné se včas informovat. Zároveň jde také o jakési opakování a shrnutí věcí, které již pravděpodobně naši čtenáři znají.
Jak s dotacemi pro rok 2004
Česká diplomacie vyjednala podle Stanislava Kozáka, vrchního ředitele sekce komodit MZe, některé kvóty, které jsou podstatně vyšší, než jaké bychom byli schopni naplnit – příkladem jsou, jak uvedl, porážkové prémie. Na druhou stranu jsme prakticky na počátku devadesátých let začínali s chovem krav bez tržní produkce mléka (krav BTM). Proto podle ředitele počet těchto zvířat chovaných v referenčním období nenaplnil potřeby našeho zemědělství i potřeby české krajiny. „Po zvážení všech parametrů, které se v Kodani vyjednaly, přistoupila ČR na možnost přejít na systém zjednodušených plateb z EU,“ vysvětlil Kozák s tím, že zjednodušený způsob plateb znamená, že prostředky, které přijdou z EU a které jsou součtem nárokových plateb na jednotlivé komodity pro příslušný rok (pro příští rok představují 190,7 mil. eur, tj. asi 5,7 až 6,2 mld. Kč), se rozdělí na plochu zemědělské půdy. Pod pojmem zemědělská půda přitom rozumíme ornou půdu, trvalé travní porosty, sady, chmelnice, vinice a zahrady. Minimální výměra zemědělské půdy, na kterou lze nároky na platbu uplatnit, je v ČR jeden hektar.
Podmínkou, aby zemědělec mohl platbu na plochu nárokovat, je registrace zemědělské půdy, kterou vlastní nebo užívá, na příslušné zemědělské agentuře. Kdo ještě půdu nezaregistroval, musí podle Kozáka učinit nejpozději do 5. 12. 2003.
Aby mohl zemědělec čerpat zjednodušenou platbu z unie na plochu, bude muset do určeného data (pravděpodobně do 15. 6. 2004) podat žádost. Odpovídající částku dostane vyplacenu až po 1. 12. 2004, nejpozději do 30. 4. 2005. V odůvodněných případech unie umožňuje v určitých oblastech vyplatit tuto podporu i o něco dříve.
Podle Kozáka musí ČR do konce října nahlásit plochu zemědělské půdy, na kterou se rozpočítají platby z Bruselu. Celková výměra přitom nesmí překročit údaj Eurostatu, který počítá s asi 3,7 mil. ha. Na výměru, kterou nahlásíme, se peníze z Bruselu rozpočítají. V případě, že nakonec zemědělci požádají o podporu na více hektarů, částka vypočítaná na hektar se zkrátí. Horší by byla eventualita, kdyby celková plocha, na kterou zemědělci nakonec požádají o dotace, byla nižší. V tom případě dostanou jen částku původně vypočítanou a přebytek peněz na hektary, na které nebyla uplatněna žádost o podporu, se bude muset vrátit unii.
Dorovnání na komodity
Kozák ujistil, že MZe zvolilo způsob výplaty národního dorovnání plateb z unie tak, aby naše zemědělství mohlo dostat finanční injekci ještě před vstupem do unie. Jak uvedl, minulý týden odešel z vlády do Parlamentu ČR návrh státního rozpočtu, který počítá na dorovnání s částkou 5,2 mld. Kč. Zda jde o částku definitivní, záleží podle něj na poslancích. „Tyto přímé platby je zaměřeny tak, abychom pokud možno eliminovali nepříznivé dopady zjednodušeného systému,“ prohlásil Kozák s tím, že šlo o podporu komodit, které by mohly být v unii ohroženy. Proti EU byly podle něj velmi znevýhodněny komodity chmel, skot, průmyslové brambory, len a mléko. Navíc k tomu přistoupilo ještě osivo pícnin a lnu, které bude podporovat i EU. Podpora průmyslových brambor a škrobu se bude řešit prostřednictvím platební agentury. U těchto brambor nám unie dokonce umožňuje zvýšit podporu až na 100 procent sazby unie. Kozák předpokládá, že odpovídající opatření pro podporu průmyslových brambor a mléka se dostanou do operativní porady ministra do 31. 10. 2003. Pro len navrhlo MZe národní opatření, které skončí do 30. 4. 2004. Podle něj by producenti lnu měli požádat o podporu na plochu, kterou budou chtít oset. Rozloha této plochy se zpřesní dodatečně.
U chmelnic je navrženo národní dorovnání ve výši 4320 Kč/ha (viz tab.). Podpora může dostat také uznané osivo pícnin a lnu. Jedná se o osivo z letošní sklizně v březnu, na něž bude do konce února příštího roku vydán certifikát. Pěstitel, který si o podporu zažádá, dostane 2480 Kč/t certifikovaného osiva. Na jednu krávu bez tržní produkce mléka se počítá s podporou 4225 Kč. Podobně u ovcí a koz by podpora měla činit 700 Kč na zvíře. K zachování určité intenzity chovu skotu MZe navrhuje platbu ve výši 850 Kč/VDJ. Jak Kozák vysvětlil, VDJ je přitom jeden kus skotu starší dvou let nebo 0,8 kusu ve stáří jeden až dva roky, 0,35 kusu ve věku tři měsíce až jeden rok a 0,15 kusu do tří měsíců věku. „Abychom to byli schopni zkontrolovat, budeme vycházet ze stavu, který budou chovatelé mít k 31. 12. 2004. Kolem desátého ledna dostanete soupisy zvířat od Českomoravské společnosti chovatelů, která zpracovává pro MZe ústřední evidenci. Tyto soupisy si zkontrolujete. Pokud na nich budou chyby, nahlásíte je a dostanete nový výpis. Pokud s výpisem souhlasíte, podepíšete jej a předáte jej spolu se žádostí o dotaci zemědělské agentuře,“ vysvětlil chovatelům přítomným na semináři Kozák. Jak uvedl, na podporu zmíněných komodit hodlá MZe rozdělit zhruba 1,4 miliardy korun. Peníze, které ze sumy určené na dorovnání plateb z unie zbudou, se rozdělí na ornou půdu přihlášenou do systému. (Přesnou definici orné půdy stanoví zákon č. 128/2003 Sb. jako zemědělsky obhospodařovanou půdu, na které se v pravidelném sledu pěstují zemědělské plodiny a která není travním porostem.)
Kozák požádal zemědělce, aby se „oprostili od národního zvyku podávat žádosti na poslední chvíli.“ Po podání žádosti bude nutné zkontrolovat mnoho údajů. Kdo si podá žádost včas, bude moci využít toho, že tyto národní podpory se budou proplácet průběžně, a to samozřejmě kromě platby na ornou půdu. Její výše se bude moci stanovit až podle toho, kolik peněz na ni zbude. Pokud sumu peněz a jejich rozdělení schválí parlament, budou uvedené položky a způsob i doba jejich vyplácení platit jen pro příští rok.
Novela plemenářského zákona
Zákon stanovil povinnost označovat některá zvířata a vést o nich evidenci. Jde o skot, koně, prasata, ovce, kozy, běžce a zvěř ve farmových chovech. Pouze evidovat musí chovatelé drůbež, včely a plemenné ryby. Podle novely plemenářského zákona je povinnost evidence rozšířena i na neplemenné ryby druhů, které příloha novely přímo uvádí. Každý chovatel hospodářských zvířat má tímto zákonem povinnost zaevidovat v ústřední evidenci všechna hospodářství, na kterých hospodářská zvířata chová. Chovatel má povinnost zvířata označovat způsobem stanoveným vyhláškou, vést o nich evidenci (např. u skotu stájový registr), předávat o nich údaje do ústřední evidence (narození, přemisťování, porážka) má povinnost zajistit si průvodní list skotu, který chovatel automaticky dostane po nahlášení narození zvířete a zajistit, aby tento průvodní list zvíře při jakémkoliv přemístění doprovázel. Tyto povinnosti neplatí pro chovatele, kteří chovají jedno prase nebo tři ovce nebo tři kozy. Podle novely jde o jedno prase určené pro domácí porážku a v případě ovcí a koz jde o zvířata, na která chovatelé nežádají o žádnou dotaci. Pokud ano, pak se na ně požadavky na evidenci vztahují. U skotu neplatí žádná výjimka, tedy tyto povinnosti platí i pro toho, kdo má třeba jen jednu krávu. Novela dále povinnosti týkající se skotu rozšířila na tury. Vztahují se tedy i na chovatele zubrů, yaků a paturů. Stejně tak povinnosti stanovené pro chovatele koní se nově týkají i těch, kteří chovají osly a jejich křížence s koňmi. Zde jde hlavně o povinnost zaregistrovat každé zvíře do ústřední evidence a zajistit si vydání průkazu koně a zabezpečit, aby tento průkaz zmíněné zvíře provázel. Koně ( a tedy i osli a jejich kříženci s koňmi) narozené před 31. 12. 1997 musí mít zmíněný průkaz nejpozději od 1. 1. 2005.
Důležitá je změna definice hospodářství. V současném zákoně je hospodářství definováno jako místo jednoho chovatele, jenž na něm chová hospodářská zvířata, a které se nachází v obvodu jedné obce. Novela hospodářství to zúžila na jedno katastrální území. Pokud chovatel má hospodářství tvořené více jednotkami, které se rozkládají na různých katastrálních územích, musí je rozdělit a zaevidovat je jako více hospodářství. Je pravděpodobné, že ke konci letošního roku dostanou evidovaní chovatelé znovu registrační lístky pro hospodářství. Měly ba na nich být všechny známé údaje, které o daném hospodářství vede ústřední evidence. Chovatel buď tyto údaje potvrdí, nebo je opraví či dopíše. Nutno připomenout, že chovatel nemá jen povinnost každé své hospodářství zaregistrovat, ale také oznámit ukončení jeho činnosti.. Podle novely je tury, samozřejmě včetně skotu, možné přemisťovat jen na registrovaná hospodářství. Zvířata, která nejsou označena podle předpisů, se přemisťovat nesmějí.
Zpřísnily se sankce. V případě porušování předpisů na označování a evidenci orgány dozoru, jimiž jsou Česká plemenářská inspekce a Státní veterinární správa mohou uložit i zvláštní opatření. Například podle novely mohou uložit i utracení zvířete, a to tehdy, pokud nelze zjistit během dvou pracovních dnů jeho totožnost. Chovateli v tomto případě nepřísluší za utracené zvíře náhrada. Je možné uložit zákaz přemisťování zvířat z hospodářství i do něj, pokud dozorové orgány zjistí, že některá zvířata na daném hospodářství nesplňují požadavky týkající se ušních známek a průvodních listů, stájového registru a přihlášení do ústřední evidence. Tento zákaz může trvat do doby, než budou zjištěné nedostatky odstraněny.
Změna v označování
Tuři se budou označovat dvěma plastovými ušními známkami. Plastové ušní známky již nebudou mít logo Českomoravské společnosti chovatelů, ale bude na nich zkratka ministerstva zemědělství – MZe. Připravuje se nový způsob distribuce těchto známek. Ty by si chovatel objednal u ČMSCH, která jeho požadavek předá výrobci, od něhož již chovatel přímo známky dostane. O poskytnutých ušních známkách bude mít přehled ústřední evidence, která bude vědět, kolik ušních známek šlo na dané hospodářství a jaká měly čísla. Pokud chovatel nahlásí, že navěsil teleti ušní známku s určitým číslem a v ústřední evidenci zjistí, že ušní známka s tímto číslem nešla na dané hospodářství, pak toto zvíře nebude na dané hospodářství zaregistrováno. Chovatelé si tedy nebudou moci ušní známky půjčovat. U distribuce ušních známek MZe počítá s finanční spoluúčastí chovatelů. Duplikáty ušních známek budou označeny římskou číslicí, která bude vyjadřovat pořadí duplikátu pro daný kus. To se týká i ostatních druhů zvířat. Označen bude i duplikát průvodního listu. Průvodní list bude mít navíc čárový kód.
Orgány dozoru budou muset ročně zkontrolovat deset procent hospodářství, na nichž se chovají tuři. Hospodářství se budou vybírat na základě analýzy rizika. Při ní se budou hodnotit určité údaje o chovateli i hospodářství. Zejména půjde o počet chovaných zvířat, zooveterinární a hygienické podmínky a nákazovou situaci, výši ročních podpor, změny v hospodářství a také výsledky o kontrol provedených v minulých letech.
Novela veterinárního zákona
Podle novely veterinárního zákona již není nutné veterinární osvědčení při přesunech uvnitř kraje. Nově se zavedl institut schválených veterinárních lékařů pro vydávání veterinárních potvrzení. Důležitou změnou je registrace dopravců zvířat i obchodníků s nimi, nově se stanovují i podmínky pro shromažďovací střediska. Objevuje se nový pojem sítě epizootického sledování a zároveň i schválený veterinární lékař pro tuto síť. (To se týká jen členských zemí a to ještě po schválení komisí.)
Důležité je, že do 31. 12. 2003 musí všichni podnikatelé, kteří jakkoliv zacházejí se živočišnými produkty, požádat krajskou veterinární správu o schválení místa, kde se tomu tak děje, a o registraci (dojírny, místa, kde se vejce vkládají do jakýchkoli obalů apod.). Povinnost registrace se vztahuje i na přepravce těchto produktů.
Podle veterinárního zákona může být například syrové mléko použito na potravinářské výrobky jen v tom případě, že je z registrovaného produkčního hospodářství. Toto hospodářství musí dodržovat hygienické požadavky uvedené v přílohách k zákonu, které se týkají nejen mléka samotného, ale stájí a prostorů i zařízení, kde se toto mléko získává.
Novela zákona a celkem 21 prováděcích vyhlášek přinášejí řadu dalších novinek a povinností. Například zákon stanovuje, že v případě náhrad za nákazy nemá chovatel nadále nárok na peníze za uhynulá zvířata. Zákon také předepisuje označovat potraviny živočišného původu značkou zdravotní nezávadnosti, a to po 1. 1. 2004.
Na druhou stranu přináší novela i některé nové možnosti. Jde například o možnost výjimečného poražení farmové zvěře zastřelením či o možnost, aby chovatel uhynulé zvíře zakopal.
Konfiskáty
Definici konfiskátů živočišného původu a zacházení s nimi určuje vyhláška č. 295/2003 Sb. Dělí konfiskáty živočišného původu na nízko rizikové a vysoko rizikové a přesně vymezuje, co to je specifikovaný rizikový materiál (SRM). Od 1. 10. 2004 se za SRM považuje lebka bez spodní čelisti, včetně mozku a očí, páteř mimo ocasních obratlů, příčných výběžků bederních a hrudních obratlů a křídel kostí křížových včetně míšních ganglií a míchy u skotu staršího 12 měsíců a dále mandle a střeva od dvanáctníku po konečník u skotu jakéhokoliv věku. U ovcí a koz je to lebka včetně mozku a očí, mandle a mícha zvířat starších 12 měsíců a dále slezina a kyčelník těchto zvířat jakéhokoliv věku. Za SRM se považuje i směs konfiskátů živočišného původu, pokud je podezření, že by tento materiál mohla obsahovat. Dále se za SRM považuje kadáver přežvýkavců, pokud z něj části, které jsou výše uvedeny, nebyly odstraněny.
Vysoko rizikový materiál živočišného původu je materiál kam patří veškerá uhynulá zvířata, kusy utracené z důvodu likvidace nákaz, živočišné produkty nebo části těl konfiskovaných z nějakých zdravotních důvodů a živočišné produkty neznámého původu. V nízko rizikovém materiálu jsou části zvířat, která byla posouzena jako vhodná pro výživu lidí. Vyhláška dále říká, jak je možné s těmito materiály nakládat. SRM se odděleně sváží i zpracovává.