Výkonný ředitel Českomoravského svazu mlékárenského (ČMSM) Michal Němec je podepsán pod prohlášením, jímž se svaz v zásadě zastává mlékárenských podniků proti rozhodnutí Rady SFTR, které má postihnout zejména Jihočeské mlékárny za nedodržování pravidel v systému regulace mléčného trhu. V prohlášení ČMSM se praví:
Rada SFTR na svém posledním zasedání projednala výsledek šetření NKÚ v některých mlékárenských podnicích a rozhodla o dopadech, které v případě nedostatků budou vůči mlékárnám uplatněny. Protože lze očekávat, že toto rozhodnutí výrazným způsobem ovlivní situaci na trhu mléka, sešla se 31.8.2000 výkonná rada ČMSM a zaujala k celé záležitosti následující stanovisko:
1) Celý průběh v roce 1999 byl pro komoditu mléka velmi problematický, v některých obdobích až chaotický. Především se významným způsobem zhoršila situace na světovém trhu, došlo ke značnému snížení cen mlékárenských výrobků, přičemž největší propad byl u nejdůležitějšího vývozního sortimentu – másla a sušených mlék. Tyto vnější faktory se v určité míře promítly do situace na vnitřním trhu. Daleko více se však negativně na vnitřním trhu projevilo nezvládnutí situace ze strany státu. Od počátku roku 1999 docházelo téměř k permanentním změnám pravidel regulace trhu mléka. Byly přijaty zásady zvlášť pro 1. čtvrtletí a zvlášť pro 2. – 4. čtvrtletí roku, k nimž byly vydávány další doplňky, které již přijatá pravidla opět měnily. Kromě změn pravidel působily negativně i pronikavé cenové výkyvy, vyplývající z toho, že byla několikrát v tomto roce změněna státem vyhlášená minimální cena mléka, a to jak z hlediska její výše, tak i jejího rozsahu působnosti. Minimální cena 7,80 Kč/l, platná v 1. čtvrtletí 1999 jen pro účastníky regulace trhu, byla v dubnu snížena na 7,20 Kč/l a zavedena její plošná platnost. V dalším období pak bylo umožněno mlékárnám zapojeným do regulace nakupovat 25% mléka za volnou cenu a nakonec od 15.července byla minimální cena opět vrácena na 7,80 Kč/l, avšak s plošnou platností. Všechny dokumenty, včetně Cenových výměrů byly zpracovány tak, že některá ustanovení umožňovala i jiný výklad, především z hlediska zavedené a dosud používané praxe, a způsobovaly tak určité nesrovnalosti, které mohly vyústit až v následné zjištění nedostatků.
Kromě uvedených skutečností komplikovaly celou situaci další neuvážené zásahy státu, jako např. prosazení intervenčního nákupu másla a jeho opožděný vývoz díky špatnému výběru vývozce, omezení zapojení subjektů do regulace stanovením limitu nejméně 50% objemu vývozu mléka z nakoupené suroviny a další. Nejdramatičtějším zásahem do této situace bylo neoprávněné vyřazení šesti významných mlékárenských podniků (např. JČM, OLMA, Mlékárna Klatovy) z výběrového řízení na subvencovaný vývoz pro období 15.7. – 30.9.2000. Neoprávněnost tohoto zásahu potvrdil také nález NKÚ.
Ze všech uvedených skutečností jasně vyplývá, že situace na trhu mléka nebyla dobře zvládnuta především ze strany státu a jeho příslušných orgánů, že stav, který byl velice nepřehledný a mnohdy skutečně chaotický, musel v určitých okamžicích přinést pochybení, jehož dopady – vzhledem k situaci, ve které toto pochybení vzniklo – jsou naprosto neadekvátní.
2) ČMSM vyslovuje názor, že mlékárenský průmysl plní svoji roli, a to jak ve směru k zemědělské prvovýrobě, tak i ke spotřebitelské veřejnosti. I když byly vztahy na trhu mléka mnohdy velmi problematické, uspokojovaly mlékárny požadavky obchodu plynule v požadované kvalitě, sortimentu a množství.
ČMSM proto prohlašuje, že bude v plném rozsahu podporovat zájmy mlékáren, hájit jejich práva a postaví se tedy i v záležitosti rozhodnutí Rady SFTR o sankcích, uplatněných na základě nálezu NKÚ, na stranu mlékáren.