Jaké budou reální dopady koronavirové krize a jak se změní svět po pandemii lze asi sotva dnes odhadnout. Odborníci soudí, že krize urychlí zavádění moderních technologií do zemědělské prvovýroby, nejen kvůli úspoře pracovníků, ale také v souvislosti se změnami klimatu, jež promění strukturu i způsob pěstování některých plodin. Je zřejmé, že rozmach zažijí internetoví obchodníci, zejména ti, kteří nabízejí potraviny, stejně tak jako že v blízké budoucnosti zmizí z trhu řada restaurací a hospod. Ztráty budou dohánět pivovary i producenti vína závislí na stále uzavřených gastroprovozech. Nepochybně se dočkáme mnoha překvapení, ale některé náznaky se rýsují už dnes, byť zatím jen v omezené míře.
Mění se výrobci i spotřebitelé. Ti první si začínají uvědomovat důležitost propagace a těsnějšího kontaktu se zákazníkem. Zejména menší firmy, které dosud celkem pohodlně prodávaly svoji produkci stálým odběratelům, za nimi nyní přicházejí sami, Na webu vznikají nové iniciativy na podporu určitých segmentů trhu. Vinaři například podobně jako již dříve farmáři začali nabízet bedýnky s výběrem vín, restaurace a malé pivovary prodávají poukázky na pozdější odběr zboží a služeb a obecně zesílila podpora lokálních potravin. Ti, kteří do marketingu investovali již v minulosti nyní sklízejí plody. Například pěstitelé chřestu, kterým se za pár let podařilo vrátit tuto lahůdku na stoly českých domácností, nyní individuálním prodejem částečně kompenzují výpadky odbytu v restauracích.
Mění se ale také samotní spotřebitelé, kteří sledují rostoucí ceny zeleniny na pultech supermarketů. Intenzivně nakupují sazenice do svých zahrádek a místo muškátů osazují truhlíky na oknech činžáků rajskými jablíčky a paprikami, aby si část zeleniny vypěstovali sami. Zdá se tedy, že koronavirová krize opravdu leccos změní. Alespoň na čas, než se všechno zase vrátí do starých kolejí.