Mezi významné novinky hnutí českých biorolníků patří zejména přijetí zákona o ekologickém zemědělství č. 242/2000, jehož platnost počíná 1. lednem 2001. K slibným příznakům rozvoje patří také fakt, že zájem o produkty projevují už i supermarkety, kde se začínají objevovat např. biobrambory i biomaso, dále skutečnost, že rostlinná bioprodukce z ČR byla certifikována Evropskou unií. O nové etapě na poli marketingu svědčí i to, že biorolníci začínají zakládat i svá odbytová družstva, která jim mají pomoci kvalitní zboží i výhodně uplatnit na trhu u nás i v cizině, a to nejen prostřednictvím existujících velkoobchodů s biopotravinami. Mezi samotnými ekozemědělci tak začíná větší roli hrát prvek vzájemné konkurence, od něhož si spotřebitelé mohou slibovat lepší služby i ceny.
Kulaté výročí oboru se u nás však stává i výzvou k dynamickému rozvoji – zejména v čase našeho přibližování k EU. Proto je aktuální sladit náš postup jak s aktuálními evropskými trendy, tak i s postupem kolegů z dalších přijímaných středoevropských zemí.