Pandemie covidu drobným zemědělcům nijak výrazně neuškodila. Mnozí si našli nové prodejní kanály, nové zákazníky a také nabídli nové produkty. Poptávka však všeobecně klesla, vyplývá ze studie, která vznikla na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity v Brně. Výzkumníci hovořili s 86 farmáři v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, uvedla v tiskové zprávě mluvčí univerzity Tereza Pospíchalová.
Mnozí farmáři začali prodávat pomocí internetového obchodu, prodávali také přímo ze dvora. Zatímco první vlna covidu byla výrazně těžší a poptávka klesla hodně, ve druhé vlně pandemie už zákazníci zesílili poptávku po lokálních potravinách a bio potravinách. "Situace donutila zemědělce využívat nové kanály k prodeji i propagaci. Zakládali e-shopy, využívali sociálních sítí a dalších internetových platforem. Nabízeli možnost dovážky zboží k zákazníkům nebo prodej ze dvora, tedy možnost zakoupit si produkty přímo na farmě," uvedla za výzkumný tým Veronika Svatošová. Farmáři mají v plánu tyto nové prodejní a propagační možnosti využívat i do budoucna. V několika případech uvedli, že díky pandemii měli více času, takže se mohli zaměřit na vývoj nových produktů, aby obohatili dosavadní nabídku.
Přestože obecně příjmy z prodeje spíš klesaly, zájem o některá odvětví naopak vzrostl. "Zajímavý fenomén jsme objevili u českých vinařů. Většina uvedla, že soukromníci u nich nakupovali víc vína. Tímto zvýšeným příjmem mohli částečně kompenzovat snížení příjmů z pohostinství a dodávek vína do restaurací," řekla Svatošová. Obdobný trend vnímali i výrobci piva.*