20.07.2001 | 01:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

CzechTrade podporuje i agrární export

Více než půl roku již existuje v agentuře CzechTrade samostatný odbor podpory agrárního exportu. Má pomoci našim zemědělcům, potravinářům a exportérům agrárních komodit, strojů, zařízení i dalších vstupů do zemědělství dostat se na zahraniční trhy.
O tom, že si podnikatelé začínají na jeho existenci zvykat, svědčí podle generálního ředitele agentury Martina Tlapy skutečnost, že se již sami na CzechTrade obracejí s žádostí o pomoc nebo se účastní odborných seminářů a dalších akcí, které odbor pořádá.

Pracovníci odboru také sami oslovují firmy spadající do úseku jejich působení a vytvářejí si jejich databázi. Zajímají se přitom o sortiment, který firma vyrábí, kam by chtěla exportovat, či kam již vyváží. „Při pohovoru s firmou se snažíme vytyčit strategii a teritoria, která budou pro ni a pro sortiment jejích výrobků nejvhodnější,“ poznamenal Tlapa s tím, že v poslední době stoupá zájem zejména o export do pobaltských republik, zemí bývalé Jugoslávie a částečně i na Blízký východ. Agentura nabízí našim firmám pestrou paletu služeb. Spolupracuje přitom se svými zahraničními kancelářemi, které působí již v 19 zemích světa, a také s našimi zastupitelskými úřady. Příkladem je marketingový průzkum trhu, kontakty na místní obchodní subjekty, ověření bonity určité firmy, sjednání obchodní schůzky v zahraničí, prezentace na veletrhu, inzerce v zahraničním tisku či zajištění výroby katalogu. Podnikatelé se také mohou účastnit zahraničních misí.
„Nečekáme jen až se na naše zahraniční kanceláře obrátí cizí firmy s žádostí o dovoz českého zboží či o spolupráci s našimi podniky,“ poznamenal Tlapa s tím, že za krátkou dobu své existence takovýchto zahraničních poptávek odbor vyřídil kolem 300. „Snažíme se také sami prostřednictvím našich zahraničních kanceláří něco nabídnout. Příkladem je nyní připravovaný projekt Zdravý život, který se týká potravin pro určité typy výživy, pro nemocné lidi, sportovce a také ekologických potravin,“ uvedl ředitel. Dobré výsledky podle jeho slov mají i účasti našich firem na výrobkově-katalogových prezentacích na zahraničních veletrzích - v září to bude lotyšský veletrh Riga Food a polský Polagra Food.
Naši producenti, kteří chtějí exportovat, by podle Tlapy měli prezentovat své výrobky na internetu, a to nejen v češtině, ale zejména v angličtině. Kdo chce vyvážet, měl by si uvědomit, že (pokud nejde pouze o výjimečnou jednorázovou zakázku) nemůže se na export dívat jen jako na odbytiště eventuálních přebytků své výroby. Jestliže se zahraničním odběratelem uzavře smlouvu na pravidelné dodávky, musí ji plnit. Tlapa také doporučuje našim výrobcům, aby se před uzavřením kontraktu dobře obeznámili se všemi tarifními i netarifními překážkami země, kam jejich zboží směřuje. A co nám chybí? „Projeví-li zahraniční firma zájem o dodávku širokého sortimentu potravin, pociťujeme, že bychom potřebovali komplexní obchodní organizaci, která by takový export dokázala i zafinancovat a zrealizovat,“ posteskl si ředitel.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down