„Dotace do zemědělství nejsou dotacemi pro zemědělce, jsou podporou nízkých cen potravin pro všechny občany tohoto státu“, uvedl předseda Zemědělského svazu Miroslav Jirovský na zasedání výboru a kontrolní komise ZS ČR, které se již počtvrté v tomto roce konalo ve Větrném Jeníkově.
Zástupci vlády i parlamentu si uvědomují potřebu řešit zemědělskou problematiku. Dokazuje to i postoj předsedy Zemědělského výboru PS Parlamentu ČR Ing. Ladislava Skopala, který ve svém vystoupení uvedl, že „je nutná změna zákona o prodeji státní půdy tak, aby půdu mohly nakupovat vedle podniků fyzických osob i podniky právnických osob“. Zdůraznil také potřebu podpořit majetkové propojení zemědělské prvovýroby s potravinářským průmyslem, například u podniku Setuza.
Skutečnou situaci českého zemědělství a fakt, že bez dostatečných podpor a dotací nemůže český zemědělec v celoevropské konkurenci uspět, však je nutné podle něj neustále připomínat a vysvětlovat i médiím a veřejnosti. Je nutné usilovat o to, aby se zemědělství po vstupu do EU stalo stabilně ziskovým sektorem, udržovalo zaměstnanost na venkově a plnilo svou významnou krajinotvornou funkci. K tomu je však zapotřebí postavit se čelem k následujícím problémům a začít je efektivně řešit.
Hrubá zemědělská produkce v ČR dosáhne ve stálých cenách necelých 73 mld. Kč (o 5,5 mld. Kč více než loni, ale o 3 mld. Kč méně, než v roce 2001, který je posledním ziskovým rokem v našem zemědělství). Rostlinná produkce mírně roste, avšak živočišná produkce značně klesá.
Postavení zemědělců se často mediálně zkresluje. Není však pravdou, že ceny vzrostly na úroveň EU a zemědělci tlačí na jejich zvyšování a vyvolávají tak zdražování potravin. Růst cen zemědělských výrobců je pomalejší a nižší než růst potravin. Ty jsou zvyšovány cenami vstupů a cenami zpracovatelského průmyslu.
Další pokles zaměstnanosti za 1. pololetí roku 2004 o 10 500 osob zhoršuje celkovou sociální situaci na venkově. V současnosti se zemědělskou činností zabývá již pouhých 125 000 osob a očekává se, že klesající trend bude pokračovat.
Produktivita práce je srovnatelná s EU, ale úroveň mezd v ČR dosahuje pouhých 70 % národohospodářského průměru.
Podle sledování ČSÚ a MZe dochází k neustálému poklesu výroby mléka, jatečného skotu a prasat. To ve svém důsledku zvýší nadbytek krmných obilovin, dále omezí stavy chovaných zvířat a ovlivní i pokles zaměstnanosti v zemědělství.
Spíš než vyvážet nezpracovanou zemědělskou produkci, vhodnější by bylo zaměřit se na zvýšení přidané hodnoty při jejím dalším zpracování. Jako nejvhodnější se jeví spoluvlastnictví zpracovatelských kapacit ze strany prvovýrobců. Pokud totiž chtějí jak prvovýrobci, tak zpracovatelé uspět v globalizovaném obchodě proti řetězcům, musí se spojit a táhnout za jeden provaz.
Problémy se nevyhýbají ani obilí. Přestože bylo v letošním roce dosaženo rekordní sklizně od roku 1990 (8,8 mil. tun) a od listopadu dochází k intervenčnímu nákupu obilovin podle evropských pravidel, nemá Státní zemědělský a intervenční fond dostatek skladovacích kapacit na to, aby se tento přebytek zvládl. Doposud se vykoupilo pouze 30 % a zbylých 70 % zůstává v zemědělských podnicích a hrozí nebezpečí, že tam zůstane do příští sklizně.
Pokud jde o výplaty podpor a dotací, k 30. 11. 2004 bylo vyplaceno pouze asi 10,3 mld. Kč z celkových asi 22,5 mld. Kč – tedy ani ne jedna polovina. Ve státním rozpočtu na rok 2005 je pro kapitolu zemědělství stanoveno 37,209 mld. Kč. Oproti roku 2004 by se měly podpory a dotace do zemědělství zvýšit v řádu o 5 mld. Kč, což je asi o 20 % (pokud vezmeme v úvahu souhrnné údaje návrhu státního rozpočtu a rozpočtu SZIF). Dotace a podpory jdoucí do příjmů podniků by se měly zvýšit asi o tři miliardy korun (o 14 %) na asi 25,5 mld. Kč. Pokud se podaří dorovnat národní doplňkové platby (top-up) o dalších 1,5 mld. Kč, proti roku 2004 by se podpory a dotace jdoucí do příjmů zemědělských podniků mohly zvýšit na asi 27 mld. Kč.
Při osmém zasedání apeloval výbor Zemědělského svazu ČR na ministerstvo zemědělství, vládu a parlament za přijetí následujících opatření:
- přijetí rozpočtových opatření, které zajistí dorovnání přímých plateb do maximální možné výše;
- realizaci administrativních a kontrolních opatření, které zajistí výplatu co největšího objemu finančních podpor v letošním roce;
- schválení zákona o nájmu zemědělské půdy
- ke zmírnění narůstajícího dovozu cizích potravin na český trh;
- k aktivní podpoře odbytových organizací zemědělců;
- k vyjednání výplaty top-up v letech v 2005 - 06 do 15. července v orgánech EU;
- k důsledné obhajobě zájmů českých zemědělců ve vyjednávání změn stávajících a nově navržených pravidel společné zemědělské a strukturální politiky EU.“