Podle řady studií se podíl zahraničních potravinářských výrobků v našich obchodech se stále zvyšuje. Růst dovozu ubírá prostor českým výrobkům a jejich výrobci se dostávají na trhu do stále obtížnější pozici, Uvedl to včera na tiskové konferenci zaměřené na propagaci českých potravin a surovin Miroslav Toman, prezident Potravinářské komory ČR.
Jak prezident Agrární komory ČR Jan Veleba vyčíslil, v meziročním srovnání stoupl dovoz masa v období leden až listopad z 9,91 v roce 2006 na 11,14 miliardy korun v roce 2007. Výrazně se zvyšuje dovoz vepřového masa, ve stejném období vzrostl z 5,62 na 6,04 miliardy korun. Také dovoz másla nabírá na tempu. Hodnota importu této potraviny posílila z 0,816 na 1,233 miliardy korun. Dovozy sýrů a másla činily 3,809miliardy korun v roce 2006 a 4,445 miliardy korun v roce 2007.
Toman zdůraznil, že české potraviny jsou kvalitní a bezpečné. Kvalita domácích potravin je podle něj dána tím, že většina výrobců má zpracován a certifikován systém kritických bodů HACCP (tedy míst ve výrobním procesu, kde je výroba nejvíce citlivá a ohrožená). Navíc k tomu přispívá i fakt, že stále stoupá počet výrobků označených značkou kvalitních domácích potravin – Klasa, kterou nese 1413 produktů od 210 výrobců. Právě značka Klasa na výrobku umožňuje spotřebiteli na první pohled snadno rozeznat kvalitní tuzemský výrobek. A že propagace kvalitních domácích potravin není samoúčelná, dokazují podle Tomana i průzkumy spotřebitelského chování. Ty jasně ukazují, že čím dál větší podíl spotřebitelů dává přednost kvalitě před cenou a minimálně třetina z nich vyhledává značku Klasa.
Úkolem zemědělců, potravinářů a spotřebitelských organizací by měla podle Tomana výchova spotřebitele, aby velmi dobře zvažoval, co nakupuje, kde a z čeho to bylo vyrobeno. V poslední době se množí stížnosti a výtky zejména na plagiáty sýrů a čokolád, potvrdil Toman. V tomto ohledu je třeba apelovat na dozorové orgány, aby se falzifikací výrobků a neoprávněným používáním názvů zabývali intenzivněji. Česká legislativa je v mnoha ohledech přísnější než unijní, takže zaměření na zahraniční výrobky není samoúčelné.