Evropská komise, členské státy Evropské unie a evropští zákonodárci se nedokázali dohodnout na způsobu, jak omezit levný čínský import. Uvádějí to zdroje agentury Reuters. Chtěli tak učinit den před výročním projevem předsedy Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o stavu unie v Evropskému parlamentu, v němž by se podle očekávání měl šéf unijní exekutivy vyjádřit mimo jiné k dopadům globalizace.
Globalizaci mnozí viní ze ztráty pracovních míst a nárůstu preferencí populistických politiků. Juncker by v projevu mohl navrhnout, aby se začala prověřovat převzetí firem zahraničními podniky. Zásadní je ale v celém sporu o mezinárodním obchodu otázka, jak přistupovat k Číně.
V současné době je Čína brána jako zvláštní "netržní případ". To znamená, že její výrobky mohou evropští vyšetřovatelé označit za uměle levné, pokud jsou jejich ceny nižší než výrobky dovážené z jiné takzvané třetí země, například ze Spojených států.
Evropská komise podporovaná 28 členskými státy Evropské unie věří, že pravidla pro Čínu se musí změnit. Navrhla proto, že pro všechny členské státy Světové obchodní organizace (WTO) včetně Číny musí platit, že za dumping se považuje vývoz do zahraničí za ceny nižší než na domácím trhu. Pokud ovšem tyto domácí ceny podléhají "významným tržním deformacím", jako jsou státní zásahy, levné financování nebo diskriminace ve prospěch domácích výrobců, mohou vyšetřovatelé při určování ceny sáhnout k mezinárodním referenčním cenám.
Kritici, mezi něž patří i mnozí v Evropském parlamentu, namítají, že nová pravidla přenášejí důkazní břemeno z čínských výrobců na výrobce v EU. Evropský parlament ale uvedl, že pokud se v dané zemi prokáže existence deformací, mělo by být na vývozcích, aby dokázali, že jejich ceny odpovídají tržním.*