Zjednodušeně se dá říci, že proměňuje jejich pohledávky na peníze. V praxi to potom funguje tak, že klienti poskytnou svým zákazníkům
odklad splatnosti, vzniklé pohledávky nám postupují a my jim proti tomuto postoupení dáme k dispozici formou zálohy finanční prostředky. Nemusí tak čekat, až jim zákazníci zaplatí, mohou rychleji platit svým dodavatelům a dosáhnout u nich lepší ceny nebo naopak, poskytnout svým zákazníkům delší splatnost a získat tím výhodu proti konkurenci. Zároveň postoupené pohledávky spravujeme tak, aby byly zaplaceny co nejdříve a aby se snížilo riziko, že nebudou zaplaceny vůbec. Naši klienti se tak mohou soustředit na to hlavní, totiž vyrábět a prodávat, případně poskytovat kvalitní služby. O pohledávky se jim postaráme my.
Můžete, prosím, přiblížit, jak taková správa pohledávek ve vašem provedení vypadá?
Začíná tím, že všechny odběratele prověříme a v průběhu factoringové spolupráce průběžně vyhodnocujeme jak jejich platební morálku, tak informace, které by mohly mít vliv na jejich bonitu. Klienti od nás získávají důležité vstupy pro rozhodování komu, případně s jakými platebními podmínkami dodávat. A v konečné fázi se staráme, aby pohledávky byly řádně uhrazeny a pokud možno i včas. Naše postupy v upomínání a další inkasní kroky pochopitelně přizpůsobujeme představám klienta či zvyklostem v oboru jeho podnikání. Pro klienty, kteří podnikají v zemědělství,
jsme dokonce vyvinuli specifický produkt, agrofactoring.
Pro jaké typy firem se váš agrofactoring hodí?
Nejčastěji se na nás obracejí společnosti, které prodávají zemědělskou a komunální techniku. Dokážeme vhodně doplnit tradiční formu financování, které v této oblasti zajišťují leasingové společnosti. Financujeme zejména pohledávky z pravidelných dodávek náhradních dílů, ze servisu a poskytovaných služeb, ale také třeba prodej techniky.
A co konkrétně agrofactoring prodejci zemědělské techniky přinese?
Kromě zmíněné prověrky zákazníků co do případné rizikovosti také možnost nabídnout atraktivní platební podmínky, třeba odklad až 300 dnů. Bereme v úvahu nejen dotační politiku, ale silnou vazbu plateb na sklizeň a prodej úrody. Do doby, než zákazníci zaplatí, má prodejce k dispozici naše financování a nechybí mu prostředky potřebné na běžný provoz firmy.
A co to bude vašeho klienta stát?
Pro každého zájemce připravíme individuální nabídku. V té zohledníme výši očekávaného obratu i rozsah služeb, o které má zájem. Většinou se celkový náklad za factoring včetně úroků a správy pohledávek dostane do dvou procent z hodnoty příslušných pohledávek. Pokud chce mít klient vysokou jistotu, že o své peníze nepřijde, nabízíme i převzetí rizika neplacení. Funguje obdobně jako pojištění, a i když zákazník za dodávku nezaplatí a skončí v úpadku, náš klient dostane
alespoň 80–90 % ohrožené částky. Ani tato služba není nijak drahá a klienti za ni připlatí zhruba 0,3 % z hodnoty pohledávek.
Ing. Tomáš Morávek,
předseda představenstva
ČSOB Factoring, a. s.