Kampaň má motivovat lidi ke spotřebě ovoce a zeleniny

Průměrný Čech konzumuje méně než 600 gramů ovoce a zeleniny denně, tedy méně, než doporučuje Společnost pro výživu ČR.  Příjem ovoce a zeleniny v posledních letech podle údajů Českého statistického ústavu (ČSÚ) klesá, lidé omezují také jejich nákup. Motivovat lidi, aby alespoň polovinu talíře naplnili ovocem a zeleninou, má nová kampaň Půl talíře, kterou dnes představili novinářům v Praze zástupci tohoto projektu. 

Téměř polovina Čechů nekonzumuje dostatečné množství ovoce a zeleniny

Podle dat Eurostatu téměř polovina Čechů nejí dostatečné množství ovoce a zeleniny, necelých osm procent lidí konzumuje pět a více porcí, tedy doporučenou denní dávku. Vyplývá to z dat Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj z roku 2019. Pokles příjmu potvrzují i data ČSÚ. Z těch plyne, že spotřeba čerstvé zeleniny předloni klesla o desetinu. Každý Čech jí v průměru spotřeboval 87,4 kilogramu, zatímco v roce 2021 to bylo 96,8 kilogramu. Meziroční pokles je patrný také u nákupu jižního ovoce, u kterého se spotřeba snížila o 2,6 kilogramu na 36,8 kilogramu. Ve srovnání s Evropou je spotřeba Čechů podle Jiřího Stodůlky, zástupce za Dobré družstvo, průměrná. Lékař Petr Smejkal upozornil, že konzumace ovoce a zeleniny má významný vliv na zdraví lidí. Podle něj je nevyvážená strava zodpovědná za mnoho onemocnění, včetně onemocnění srdce nebo onkologických onemocnění.

Nová kampaň bude informovat o důležitosti konzumace ovoce a zeleniny

Nová kampaň se proto zaměří zejména na matky s dětmi a lidi ve věku 16 až 22 let. Bude informovat o důležitosti vyvážené stravy a každodenní konzumace čerstvého ovoce a zeleniny. Právě individuální chování z 35 procent determinuje zdraví v Česku, což je více, než ovlivňuje genetika a biologie, které tvoří 26 procent.  Nízkou spotřebu ovoce a zeleniny si zástupci kampaně vysvětlují několika faktory. Monika Zábojníková z Farmy Bezdínek, která je jednou z iniciátorek projektu,  tvrdí, že lidé často neví, jak je zapracovat do jídelníčku. K vyšší spotřebě ovoce a zeleniny by podle Stodůlky mohlo vést snížení ceny a dostupnosti. Z výzkumu, na kterém se podílela Státní zemědělská a potravinářská inspekce vyplývá, že pro Čechy jsou nejdůležitějšími faktory při nákupu potravin právě chuť a cena. Stodůlka dodal, že velký problém v Česku je zdanění práce v sektoru ovoce a zeleniny, ale také neschopnost vyprodukovat ovoce za stejnou cenu jako například v sousedním Polsku. Dalším řešením by tak mohlo být snížení marží na ovoce a zeleninu v obchodních řetězcích, a naopak navýšení u nezdravých potravin. Projekt Půl talíře je financován ze 70 procent Evropskou unií, zbytek hradí Farma Bezdínek.  Trvat bude do listopadu roku 2026.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down