Propagační kampaň financovaná z peněz Evropské unie, státu a potravinářských firem má zvýšit povědomí českých spotřebitelů o evropských chráněných označení potravin. Označení využívá více než tři desítky tuzemských výrobků. Tříletý program má stát 52 milionů korun. Uvedli to dnes na tiskové konferenci zástupci výrobců a státní správy.
Prezident Potravinářské komory Miroslav Toman informoval, že kampaň je pojata jako informační a má za cíl seznámit veřejnost s evropským systémem ochrany a značení kvalitních produktů a vyvolat zájem o ně. Kampaň podle něj doplní aktivity, které vyvíjejí výrobci na propagaci svých výrobků. Kromě propagace v tištěných médiích, televizi či na internetu mají být součástí kampaně například různé semináře pro odborníky i laickou veřejnost.
Evropská unie rozlišuje tři druhy registrací: chráněné zeměpisné označení (PGI), chráněné označení původu (PDO) a tradiční zaručenou specialitu (TSG). První dvě jmenované známky zaručují, že se výrobek částečně nebo zcela vyrábí v určité zeměpisné oblasti. Zaručené speciality jsou zase výrobky, které mohou prokázat tradiční způsob výroby a složení.
Na unijních seznamech výrobků s chráněným označením figuruje zhruba tisíc různých produktů, z nichž 32 je aktuálně z České republiky. Jsou to třeba Mariánskolázeňské oplatky, Pardubický perník, Hořické trubičky či České pivo. Loni na seznam přibyly Karlovarské oplatky, Karlovarské trojhránky, Špekáčky a Lovecký salám. V blízké budoucnosti by se seznam mohl rozrůst například o Pražskou šunku či Valašský frgál.