Poptávka po zdravějších potravinách nutí v poslední době obchodníky i potravináře ke změnám ve složení výrobků. Největší tuzemský obchodní řetězec Kaufland dnes oznámil, že plánuje do roku 2021 zredukovat obsah cukru, soli a tuku u více než 300 produktů vlastních značek průměrně o pětinu bez užití náhradních látek. Podobnou cestou se vydali i další obchodníci. Lidl, který patří také pod německou skupinu Schwarz, uvedl před měsícem novou značku uzenin bez konzervantů a barviv.
Rozhodnutí Kauflandu se týká převážně nealkoholických nápojů, sýrů, pomazánek, masa, uzenin a mraženého zboží. "Sledujeme obsažené látky v produktech vlastních značek a zaměřujeme se na to, jakým způsobem je možné zredukovat sůl, cukr a tuk bez používání dalších náhradních látek," uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Například Nestlé se loni zavázalo, že do roku 2020 sníží obsah cukru u výrobků prodávaných v Evropě o pět procent. Potravinářská firma již dříve přestala používat při výrobě trans-mastné kyseliny, které jsou považovány za zdraví škodlivé.
Mezi roky 2012 a 2016 se snížil obsah cukru v 25 nejprodávanějších tuzemských ochucených minerálních vodách, což představuje polovinu trhu, o 10,8 procenta. V roce 2016 se ho v těchto nápojích použilo 9329,1 tuny, za sledované období tak jeho spotřeba klesla o 1124,6 tuny, vyplývá z údajů Svazu minerálních vod.
Řetězec Globus od letošního června v sortimentu vlastních značek nemá produkty dvojí kvality. "V uplynulých měsících jsme také přitvrdili dohled nad produkty dodavatelů privátních značek. Preventivně kontrolujeme produkty, zda splňují to, co je uvedeno na etiketách a na čem jsme se s dodavateli domluvili," uvedla mluvčí Pavla Hobíková.*