Nové klimatické návrhy Evropské komise by měly zohledňovat specifika jednotlivých členských států a jejich ekonomik. Na včerejším jednání v Praze se na tom shodli zástupci evropských výborů parlamentů zemí visegrádské čtyřky. Uvedl to předseda sněmovního výboru pro evropské záležitosti Ondřej Benešík. Politici z ČR, Polska, Maďarska a Slovenska poukázali podle něho také na sociální rozměr klimatických plánů.
"Shodli jsme se na tom, že je nutné něco dělat, ale uplatňovat jeden stejný vzorec na všechny členské státy nelze vzhledem k zásadním rozdílům v průmyslu a v energetickém mixu," sdělil Benešík. Není také možné, aby obyvatelé doplatili na klimatické plány skokovým zvýšením životních nákladů, musí být sociálně únosné, podotkl. Komise mimo jiné navrhla, aby nové vozy v EU od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží a prakticky znemožní jejich výrobu. Mezi návrhy je i zásadní rozšíření systému emisních povolenek, jejichž prostřednictvím by se mělo nově platit za znečišťování ovzduší v důsledku silniční či lodní dopravy a vytápění budov. Průmyslové podniky či aerolinky by měly přijít o bezplatné povolenky. Unijní exekutiva plánuje také zavedení takzvaného uhlíkového cla. Měly by je platit podniky vyvážející do EU neekologicky vyráběné produkty, jako ocel, hliník, cement, hnojiva či elektřinu. Zástupci evropských výborů podle Benešíka zdůraznili potřebu celosvětového řešení klimatické změny, když mezi velkými znečišťovateli jsou také například Čína, Spojené státy, Rusko a Indie. "Apel na klimatickou diplomacii byl naprosto jednoznačný a velký. Evropa nemůže být samostatný běžec," řekl.*