Loni v obchodních řetězcích nejvíce podražily brambory, jejich cena meziročně vzrostla téměř o tři čtvrtiny. Kromě brambor výrazně podražily mléčné výrobky, máslo, sýr a mléko. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil portál Kupi.cz.
Ukázkový nákupní koš odpovídající velkému rodinnému nákupu loni podražil o 3,5 procenta. Stejné zboží prodávané ve slevových akcích supermarketů zlevnilo o 0,5 procenta.
Podle ukázkového spotřebního koše Kupi.cz, který obsahuje položky typické pro velký rodinný nákup a vychází z databáze cen zahrnující 20 000 produktů ve všech hlavních řetězcích, vzrostly běžné ceny od začátku roku 2013 o 3,5 procenta. Uvedla to mluvčí Kupi.cz Michala Gregorová.
Zákazníci podle ní za tak velký nákup zaplatili loni v prosinci o 150 korun více než v lednu téhož roku. Cena stejného spotřebního koše vyjádřená v akčních cenách klesla o 0,5 procenta.
V prosinci 2012 stály dva kilogramy brambor v obchodech v průměru 21,40 Kč, v závěru loňského roku 37,10 Kč, tedy o 73 procenta více. Výrazně vzrostly také ceny mléčných výrobků, například cena čtvrtky másla stoupla meziročně o 29 procent na 35,90 Kč. Sýr eidam se 45procentním obsahem tuku v sušině podražil o 17 procent, polotučné mléko o osm procent.
Portál Kupi.cz provádí každý měsíc průzkum vývoje cen ukázkového spotřebního koše obsahujícího položky typické pro velký rodinný nákup v supermarketu. Databáze serveru zahrnuje ceny 20 000 produktů ve všech hlavních obchodních řetězcích.
Podíl rychloobrátkového zboží, které obchodní řetězce prodávají v akcích, letos dál pomalu roste. Se slevou si zákazníci kupují podle odhadu Svazu obchodu a cestovního ruchu zveřejněného koncem loňského března asi 45 procent zboží. Podle Kupi.cz byly loni nejčastěji ve slevové akci prodávány Coca Cola a některá desetistupňová piva.*