Na útratách českých a slovenských domácností mají čerstvé potraviny zhruba třetinový podíl. Maso a uzeniny tvoří v České republice a na Slovensku 43 procent výdajů za čerstvé potraviny. Teprve druhé místo zaujímá kategorie chléb a pečivo s tím, že v obou zemích se tento podíl liší. Zatímco v České republice je podíl kategorie chléb a pečivo 25 procent, na Slovensku pouze 21 procent. Vyplývá to z letošního průzkumu společnosti GfK, která monitorovala nákupy českých a slovenských domácností.
Za ovoce a zeleninu Češi i Slováci utrácejí zhruba pětinu svých výdajů za čerstvé zboží. Rozdíl byl zjištěn také v podílu mléčných výrobků a vajíček. V České republice činí 12 procent a na Slovensku 14 procent. Vladimíra Šebková ze společnosti GfK vysvětlila, že u této kategorie je vidět velký rozdíl mezi promočním tlakem v ČR a na Slovensku. V Česku jsou totiž jogurty a čerstvé mléko jedním z často promovaných produktů, takže celková průměrná cena je snížena o vliv nákupů v promočních akcích.
Dále z průzkumu vyplynulo, že Češi v kategorii čerstvého pečiva utrácejí nejvíce peněz za rohlíky či housky a Slováci naopak za chléb.
Slováci více utrácejí také za vepřové a drůbeží maso. Češi více nakupují hovězí maso.
Podíl výdajů za brambory na celkové útratě za čerstvé potraviny je v obou zemích shodný a činí jedenáct procent.