Pandemie koronaviru, rostoucí náklady na provoz, zejména na energie, ale také například zvyšování cen mléka nebo zdražení obalového materiálu přinutily mlékárny zdražit výrobky, někde i o 35 procent. Některé menší kvůli tomu ztratily zákazníky, lidé totiž v krizi šetří a kupují méně regionálních výrobků. O mléčné výrobky tak mají menší zájem drobné obchody, některé i krachují. Vyplývá to z ankety mezi oslovenými mlékárnami. Podle některých se ale situace zlepšuje, trh s energiemi se stabilizoval. Krize nemá vliv například na dlouhodobé kontrakty Mlékárny Hlinsko, která výrobu zahájila před 80 lety, 1. dubna 1943.
Mlékárna Hlinsko je tradičním producentem mléčných výrobků známých značek jako jsou například Tatra či Salko. V období pandemie se mlékárně změnila skladba zákazníků, protože například gastronomické provozy byly uzavřené, problémy byly s exportem i s dodržováním vládních opatření. "Myslím, že jsme obstáli velmi dobře, za celou dobu jsme museli na pár dnů uzavřít jen jeden provoz, což nijak významně neovlivnilo dodávky našich výrobků zákazníkům," uvedl generální ředitel společnosti Jiří Tvrdík. Mlékárna se musela vypořádat i s nárůstem cen energií a surovin, které se začaly zvyšovat už v druhé polovině roku 2021. Byla nucena výrobky zdražit, aby pokryla zvýšené náklady. Na elektrickou energii a zemní plyn byly v lednu letošního roku skoro čtyřnásobné proti nákladům v lednu před dvěma roky, pohybovaly se v desítkách milionů korun. Společnosti se nicméně podařilo udržet dlouhodobé kontrakty s obchodními partnery. Udržel se i podíl vývozu, který dosahuje asi třetiny až poloviny produkce. "V rámci exportu se nám za poslední roky nejvíce daří posilovat v několika zemích Afriky," uvedl Tvrdík. Významný propad nezaznamenala v prodeji výrobků ani Mlékárna Valašské Meziříčí, a to i přesto, že jejich ceny zvýšila v průměru o 20 až 25 procent. "Došlo, stejně jako na celém trhu, k opakovanému navýšení cen našich výrobků, zejména v posledním roce a půl, které bylo způsobeno zvýšením cen všech surovin a materiálů, a to zejména jako důsledek růstu cen energií. Po zastropování cen došlo ke zklidnění, ceny materiálů a surovin se stabilizovaly, některé se drobně snížily, brzy snad dojde i k významnějšímu poklesu cen materiálů," uvedl manažer společnosti Zdeněk Bukovjan. Firma se podle něj pomalu vrací ke standardu, který byl asi před třemi lety. Mlékárna Valašské Meziříčí si loni připomínala 30 let od svého založení.*