Moštárna v Hulíně na Kroměřížsku zahájila minulý týden příjem a následné zpracování jablek. Úroda je lepší než loni a výrazně lepší než předloni. Kvalita ovoce, kterou lidé do zařízení vozí, je slušná, řekli účetní moštárny Jaroslava Rybová a pověřený vedoucí zařízení František Nehoda.
Moštárna letos zatím vykupovala jablka pouze třikrát. "Za ty tři výkupy jsme nabrali asi deset tun jablek. Vypadá to, že sezona bude lepší, než byla loni, protože i tak, co lidi vozí a říkají, tak mají jablek dost. Loni jsme za celou sezonu vykoupili 39 tun," uvedla Rybová. V moštárně pracuje devět let, nejlepší sezonu zažila v roce 2012, kdy zařízení zpracovalo téměř 57 tun jablek. Předloni jich zákazníci do moštárny přivezli pouze 21 tun.
Loni moštárna sezonu ukončila 21. října. "Předpokládáme letos, že by to mohlo být o týden nebo 14 dní delší. Ale vždycky končíváme koncem října. Protože pak už je třeba zima a my máme flašky venku na nádvoří. Když jsou studené a pak se do nich pustí horký mošt, tak nám praskají. Takže my se musíme taky trošičku přizpůsobit počasí," řekla Rybová.
Jakost jablek, se kterými letos lidé do moštárny přijíždějí, je podle Nehody dobrá. "Dodavatelé, kteří s námi spolupracují, už se vyškolili a vědí, že ze špatných, přezrálých a malinkých jablek se mošt neudělá. Kvalita je, dá se říci, standard. Ty, která zájemci vozí, vypadají docela slušně," řekl Nehoda.
Ze 100 kilogramů jablek se podle pracovníků moštárny většinou vylisuje přes 45 litrů šťávy. Zařízení funguje na principu, který Nehoda označuje jako kolektivní zpracování. Znamená, že lidé do moštárny přivezou jablka a odvezou si už hotový mošt. Nedostanou ho tedy vyrobený ze svého ovoce, ale z jablek, která přivezli zákazníci před nimi. Počet odebraných lahví vždy závisí na tom, kolik ovoce zájemce do moštárny doveze.*