Zatímco v minulém roce byl vývoz českého metylesteru a bionafty jen zanedbatelný (72 tun MEŘO a 3840 tun směsného paliva), letos se oba produkty čile exportují. Za prvních pět měsíců se vyvezla zhruba čtvrtina z tuzemské produkce MEŘO, a to především do Německa. Do zahraničí směřovalo přibližně 13 procent produkce směsného paliva.
Agropodnik Jihlava podle ředitele Václava Saengera sám zatím přímo nevyváží, pouze přes výrobce směsné bionafty. Setuza, která loni nevyvezla vůbec nic, už letos podle mluvčí Marie Logrové exportovala více než 6000 tun metylesteru, tedy téměř třetinu produkce. „Zahraniční odběratelé kladou vyšší důraz na ekologickou zátěž a využívají palivo šetrnější pro životní prostředí,“ konstatovala Logrová.
Podle Petra Jeviče ze Sdružení pro výrobu bionafty se téměř veškerý vývoz MEŘO realizuje do Německa a směsného paliva do Polska. Jevič nám také poskytl v tuzemsku dosud nepublikovaný ekonomický rozbor cen motorové nafty, zelené nafty a biodieselu v Německu, kterým vysvětluje cenovou konkurenceschopnost českého metylesteru na tamním trhu. Tabulku s těmito údaji otiskujeme na straně 6. Na stejné straně je také porovnání cen řepky a ozimého ječmene v Německu. „Vždy se tam zachovává určitý poměr cen řepky k ostatním plodinám. Pro biodiesel je rozhodující hlavně cena řepkového oleje, s níž se vstupuje do výroby, a ta je stejná jako u nás,“ doplnil Jevič.