Ministr zemědělství Jan Mládek má do 31. května navrhnout vládě jednu ze tří variant, jak zavést na domácím trhu pohonných hmot v širší míře biopaliva. Od příštího roku by se měla plošně přimíchávat do benzinu a nafty, Evropské komisi se ale nelíbí navržený systém podpory.
Ta má mít jako v jiných zemích unie formu vrácení spotřební daně. Některé podmínky jsou však podle EK diskriminační. Ve hře jsou proto úprava navrženého systému, přímé dotace výrobcům biopaliv či povinné přimíchávání biosložky bez podpor.
Vláda dnes uložila Mládkovi nechat zpracovat analýzy všech tří variant a zejména jejich dopady na státní rozpočet a poté navrhnout jednu z nich.
Podle dosavadního návrhu měl stát biopaliva podpořit daňovou úlevou spotřební daně, která má činit 11,84 koruny na litr biolihu přimíchaného do benzinu a 9,95 koruny na litr metylesteru řepkového oleje (MEŘO) přidaného do nafty. Náklady státního rozpočtu by tak činily příští rok asi 4,3 miliardy korun. Evropské komisi se ale nelíbí zejména podmínka, že by podporu mohlo dostat jen biopalivo vyrobené v ČR, a také stanovení jeho minimální ceny.
Podle MZe funguje vratka daně v řadě zemí EU a biopaliva zavedená s touto podporou by nezdražila pohonné hmoty. Systém ale znamená nejvyšší náklady pro státní rozpočet a bylo by třeba zohlednit výhrady EK, která podporu musí schválit.
Komise dává přednost stanovení povinného přimíchávání biopaliv do pohonných hmot bez podpor. Jako další variantu navrhuje přímo podporovat výrobce biopaliv dotacemi.
První varianta navržená komisí by podle MZe zdražila benzin asi o 19 až 25 haléřů na litr a naftu přibližně o 50 až 60 haléřů na litr. Navíc je diskriminační k tuzemským výrobcům biopaliv i pohonných hmot, protože okolní státy biopaliva podporují. Předností je naopak to, že by tento způsob nezatížil státní rozpočet.
Přímá podpora výrobců biopaliv by stát vyšla v roce 2007 asi na 3,6 miliardy korun ročně a vyplacené dotace by se musely kontrolovat. Výhodou je, že podobný systém již prakticky funguje pro MEŘO a navíc by zavedení biopaliv nezpůsobilo zdražení pohonných hmot.
Podle Petra Jeviče ze Sdružení pro výrobu bionafty se o zavedení biolihu v ČR mluví již deset let, zatím na trhu stále není. Bionafta, jako směs motorové nafty a MEŘO, byla na trhu již v roce 1992. V nejlepších letech 2000 až 2001 měla desetiprocentní podíl na prodejích motorové nafty. Roční přerušení státní podpory po vstupu do EU ale vedlo k tomu, že bionafta z pump v Česku většinou zmizela a drtivá většina metylesteru jde na vývoz.
Plošné zavedení biopaliv od roku 2007 je podle Jeviče teoreticky reálné. "Prakticky se ale bojím, že to bude znovu ohroženo," dodal.