Obchodníci by měli klást větší důraz na kvalitu potravin než na cenu. Měli by také lépe školit své zaměstnance, aby byli schopni informovat o tom, z kterého regionu výrobky pocházejí. Dnes to na kongresu pro tradiční maloobchodní trh nazvaný Samoška řekl ministr zemědělství Marian Jurečka. Ministr dlouhodobě propaguje české potraviny, aby zákazníci pomohli tuzemským zemědělcům a potravinářům.
Podle Jurečky by obchodníci s potravinami měli lidem více vysvětlovat, že u českých potravin jde o lokální výrobu, a že tedy drží pracovní místa v regionu. Pomoci v orientaci zákazníků by podle něj měly i značky jako jsou Regionální potravina, Klasa a Česká potravina.
K podpoře regionálních výrobků také Potravinářská komora letos spustila projekt cechovních norem. Pro získání certifikátu je nutné, aby firma vyráběla potraviny podle stanoveného technologického postupu. Systém vychází z bývalých československých státních norem a současných českých technických norem. Potraviny vyrobené podle nich by měly mít nadstandardní charakteristiky proti srovnatelným výrobkům na trhu.
Od příštího roku začne platit novela zákona o potravinách, kterou v úterý podepsal prezident Miloš Zeman. Zákon zakáže označování logy, vlajkou, mapou či nápisy odkazujícími na Českou republiku, pokud nebude potravina vyrobena v Česku a z českých surovin. U potravin, které se skládají z více složek, bude muset být obsah českých částí minimálně 75procentní.*