Minulý rok se maloobchod musel potýkat s celou řadou nepříjemných situací, které měly zásadní vliv nejen na tržby obchodníků, ale odrazily se i na celkovém vývoji naší ekonomiky. Finanční nestabilita, zvýšení DPH i dlouhá nejistota o výši DPH pro rok 2013 vedly domácnosti k nutnosti šetřit a omezovat své výdaje. Nárůstu tržeb příliš nepomohly ani Vánoce, které jsou pro obchodníky nejrušnějším obdobím. Tržby v prosinci totiž na základě dat největších řetězců klesly oproti prosinci loňského roku téměř o čtyři procenta a výjimku tvoří pouze řetězce, které v průběhu roku otevíraly nové pobočky, díky nimž zaznamenaly mírný nárůst tržeb zhruba o tři procenta. Informoval o tom prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.
Loňský rok byl pro maloobchod ve srovnání s ekonomickou situací přeci jen úspěšný, což dokázala i data zveřejněná Českým statistickým úřadem. Oproti reálnému meziročnímu poklesu prodeje nepotravinářského zboží, které v listopadu poklesly o 1,2 %, zaznamenal listopadový prodej potravin meziroční pokles o 0,7 %. Ten se projevil jak v obchodech s převahou potravin (o 0,4 %), tak i ve specializovaných prodejnách (o 4,8 %). V běžných cenách se tak prodeje potravin v listopadu stejně jako v říjnu zvýšily o 1 % a za jedenáct měsíců byly nad úrovní roku 2011 (o 0,5 %). Tržby obchodníků v listopadu klesly meziročně o 1,8 % a celkový propad nezastavil ani prosinec, který bývá pro obchodníky tradičně nejsilnějším měsícem. Lidé s vánočními nákupy vyčkávali, nakupovali doslova na poslední chvíli a značná část spotřebitelů své nákupy odložila až na povánoční výprodeje. Největší nárůst tak obchody zaznamenaly až ve dnech 21.–23. prosince, zhodnotil situaci v maloobchodě Juračka.
Ačkoli maloobchod zaznamenal podle hrubých odhadů oproti loňskému roku pokles tržeb zhruba o dvě procetna, obchodníci do roku 2013 nahlížejí s nadějí. „I když konec roku nedohnal ztráty, s nimiž se maloobchod musel celý rok vyrovnávat, vše nasvědčuje tomu, že lidé jsou ochotni nakupovat. Dá se tedy předpokládat, že kdyby vláda tak dlouho neotálela s výší DPH a nedržela obchodníky i spotřebitele v šachu, mohl obrat k lepšímu nastat již o měsíc či dva dříve,“ řekl Juračka.
Obchodníci věří, že nové DPH, které s příchodem roku stouplo o jeden procentní bod z 14 na 15 % a z 20 na 21 %, již na jejich tržby další negativní dopad mít nebude. Rozhodující pro zvyšování cen je rentabilita podnikání v obchodě s potravinami. Jelikož je ziskovost prodejen s potravinami v ČR do jednoho procenta z obratu, je velmi pravděpodobné (téměř jisté), že jakékoli zvýšení cen, a to nejen vlivem DPH, se časem do maloobchodních cen promítne. „Zvýšení DPH o jedno procento by z čistě ekonomického hlediska tržby obchodníků výrazně ovlivnit nemělo. Problém je však v tom, že vyšší daň z přidané hodnoty má na spotřebitele velmi negativní psychologický efekt a udržuje je ve stavu nejistoty a obav, že může být ještě hůř. A to je logicky nutí spořit a omezovat své výdaje,“ dodal Juračka.
Obchodníci jsou optimističtí a navzdory dalšímu zvýšení daní očekávají letos stabilizaci trhů a mírný růst tržeb. To, jak rychle se maloobchod a velkoobchod z posledního vývoje vzpamatuje, však záleží převážně na vládě České republiky. Ta musí nejen důrazně zakročit proti bujení černého trhu, ale především zkvalitnit výběr daní. Současný styl politiky státu směrem k živnostníkům však dosud vypadá spíše jako cílená podpora těch, kteří se vyhýbají své daňové povinnosti a žijí na úkor zbytku poctivých obchodníků.
Rok 2012 se pro celosvětový maloobchod ukazuje jako rok dobrý a v porovnání s rokem 2011 vykazuje růst 5,6 %. Výsledky maloobchodu se však celosvětově velmi dramaticky lišily. Pokles prodeje v mnohých zemích západní a východní Evropy byl široce kompenzován růstem maloobchodních trhů v Číně, Indii a Latinské Americe.