Obchodníci po informacích o špatném stavu slepic ve velkochovech uvádějí, že od prodeje vajec z klecových chovů chtějí ustoupit. Například Rohlik.cz slibuje, že bude prodávat vejce pouze z bezklecových chovů od konce roku 2019, Lidl v roce 2025, obdobný závazek mají Tesco a Globus.
Spolek Obraz zveřejnil prostřednictvím reportáže České televize záběry ze čtyř českých klecových chovů, ve kterých byly slepice odrané z peří, namačkané v malých klecích a byly tam i kusy, které podmínky chovu nepřežily. Českomoravská drůbežářská unie k tomu uvedla, že uhynulí nebo zranění ptáci v klecích jsou v chovech nepřípustní.
Rohlík.cz uvádí, že má v nabídce z 80 procent vejce z podestýlek, v biokvalitě a z volného chovu. Tato vejce jsou podle zakladatele portálu Tomáše Čupra kvalitnější a chutnější, ale také dražší. Zatímco vejce od slepic z klecí může podle něj stát 1,80 koruny, od slepic žijících volně bude stát až trojnásobek. Na trhu jich ale podle něj stejně není dostatek. "Momentálně neexistuje v ČR taková kapacita producentů vajec z volných chovů, které by dokázaly plně nahradit objemy vajec prodávaných prostřednictvím on-line supermarketu Rohlík.cz," sdělil. Mluvčí Globusu Pavla Hobíková uvedla, že řetězec bude od července nabízet nově vejce z volného chovu. "Stejně jako Globus v Německu jsme se i my zavázali vyřadit klecová vejce z naší nabídky nejpozději do konce roku 2025," dodala. I Globus však uvádí, že má problém dostatečně pokrýt poptávku po vejcích z volných chovů. Od klecových vajec už v minulosti například odešel fastfoodový řetězec McDonald´s, který používá vejce od nosnic v halách na podestýlce.*
Je neuvěřitelné že uvedené farmy dostávají peníze na pohodu zvířat. Svs tyto podnikatele kryje a kontroly jsou jen formální.