GrainTerminal umožňuje obchodování a ulehčuje prodej skladovaných komodit
Internetová platforma GrainTerminal je určena všem, kteří obchodují s obilím. Je tedy vhodná nejen pro obchodníky, ale i pro producenty a pro navazující zpracovatele jako jsou mlýny, výrobny krmných směsí, exportéři a další. Jedná se o webové prostředí pro snadné obchodování mezi účastníky trhu obilovin, zrnin a olejnin s cílem vytvořit jednotné „tržiště“. GrainTerminal mohou zdarma využívat pouze registrovaní a ověření uživatelé, kteří jsou plátci DPH.
Za vznikem platformy stojí společnost Pawlica, která se zabývá kompletními realizacemi skladů na obilí. S prvotní myšlenkou usnadnit a nabídnout tržní prostředí prostřednictvím této platformy přišel Ing. Petr Pawlica, na jaře 2017, během roku 2018 probíhaly první informativní semináře a již v roce 2019 proběhly první obchody.
Jaké komodity lze v rámci portálu GrainTerminal nabízet a prodávat nebo poptávat a kupovat?
Jde zejména o obiloviny a olejniny jako jsou potravinářská pšenice, krmná pšenice, jarní ječmen, ozimý ječmen, sladovnický ječmen, oves, tritikale, kukuřice, krmný hrách, řepka olejka a spousta dalších. Jsme připraveni přidat jakoukoliv komoditu, po které bude poptávka, či bude existovat nabídka.
Co je cílem platformy, která sdružuje již více než 230 subjektů? Je omezena konkrétním územím?
GrainTerminal má zajistit snadné sledování nabídek a poptávek na trhu. Slouží jako nástroj pro bezpečné uzavírání a vyjednávání obchodů s komoditami v rámci celé střední Evropy, není teritoriálně omezen. Hlavním cílem je podnítit střet nabídky a poptávky tak, aby se obě strany dohodly na realizační ceně a harmonogramu fyzického přesunu komodit. Každý z prověřených a ověřených uživatelů může vkládat své nabídky, nebo na nabídky/poptávky jiných uživatelů reagovat a prostřednictvím portálu své podmínky případně ještě upravit a uzavřít závaznou kupní smlouvu. Komodity lze prozatím obchodovat v rámci České republiky, sousedního Německa, Polska, Slovenska, Rakouska. Tomu je rovněž přizpůsobeno webové rozhraní, které může komunikovat ve 4 jazycích (česky, polsky, německy či anglicky).
Jak se řeší reklamace, když zboží není v deklarované kvalitě nebo objemu? Kdo je zodpovědný za finální vypořádání? Jak se řeší případné spory?
Kupní smlouvu uzavírají mezi sebou kupující a prodávající. Ta vzniká okamžikem akceptace podmínek obchodu (cena, množství, kvality, termín dodání). Tak jako při běžné praxi, prodávající má povinnost dodat komoditu dle parametrů v kupní smlouvě a kupující má povinnost zaplatit. Pokud není dodáno dle smlouvy, nastupují klasické objemové či cenové srážky. Grainterminal pomáhá s řešením sporů a s nalezením smírčího řešení. Součástí registrace jsou naše obchodní podmínky, které jsou automaticky součástí každé kupní smlouvy, pokud není uvedeno jinak.
Co vás odlišuje od konkurence a jak je zajištěna důvěryhodnost uvedeného tržiště pro uživatele?
Podle našeho průzkumu, takové ucelené a specializované prostředí a řešení nikdo nenabízí. Naše platforma je propracovaná a nabízí spoustu možností a funkcí (hlídací psi, filtrování/vyhledávání, lokalizace nakládky. Od konkurence nás také odlišuje existence vázaných účtů. Tedy to, že jsou finanční prostředky zajištěny pro potřeby obchodu až do doby, než dojde k dodání a odsouhlasení dodávky z obou stran. ČSOB nabídla nejlepší podmínky pro bezproblémové fungování GrainTerminalu. Pomocí databáze ČSOB Trade Clubu prověřujeme všechny uživatele (naši uživatelé nefigurují na žádných černých listinách neplatičů).
Jaké jsou plány s platformou GrainTerminal do budoucna?
Platforma se aktuálně dostává mezi lidi a naším zájmem je, aby se plně etablovala na českém trhu a začala fungovat jako tržiště. Díky snadnému vyhledávání umožňuje GrainTerminal poptávat a nabízet všechny komodity velmi rychle, což je předpokladem pro snadné a rychlé obchodování. Našim zákazníkům, ať už stávajícím či potenciálním, chceme vycházet vstříc a dát jim prostor k cenovému vyjednávání. My se postaráme o to, aby bylo co nejvíce aktivních uživatelů, kteří budou reagovat. Každé dva až tři měsíce budou probíhat semináře, které uživatelům ukáží, jak uzavřít obchod na platformě a informují o novinkách. Informace aktualizujeme i na našich webových stránkách a na sociálních sítích, abychom byli v kontaktu i s mladou generací agrárníků.