V Německu roste zájem o výrobky prodávané v duchu fair trade, tedy s ohledem na podporu producentů v rozvojových zemích. Obrat tohoto segmentu trhu loni dosáhl 978 milionů eur (26,4 mld. Kč) a meziročně se tak zvýšil asi o pětinu. Informovala o tom společnost TransFair, podle níž ale vzhledem k vývoji v dalších evropských zemích zůstává v Německu stále prostor pro další rozvoj fairtradového trhu.
Fair trade je způsob obchodu, jehož cílem je podpora pěstitelů, řemeslníků a dalších pracovníků z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Fairtradové produkty bývají dražší než ostatní, zákazník má ale jistotu, že je vypěstovali či vyrobili lidé za důstojných podmínek a za spravedlivou odměnu. Může se také spolehnout, že se na výrobě nepodílely děti a že byla ekologicky šetrná.
Nejoblíbenějším fairtradovým výrobkem v Německu byla loni káva. Prodalo se jí 13 600 tun za 357 milionů eur (9,6 mld. Kč) a tvořila tři procenta veškeré kávy prodané v zemi. Na druhém místě jsou z hlediska dosaženého obratu banány, jichž se prodalo 68 000 tun za 116 milionů eur (3,1 mld. Kč). Fairtradové banány už tvoří desetinu všech banánů, které se v Německu prodají.
Nejrychleji v segmentu fair trade rostl trh s vínem, jehož se loni prodalo 1,9 milionu litrů, dvojnásobek proti roku 2014. Rychle se rozšiřuje i prodej fairtradového medu, kterého se loni prodalo 1390 tun, což je v meziročním srovnání nárůst o 54 procent.
Němci loni utratili za fairtradové výrobky průměrně 12 eur (325 Kč) na osobu, zatímco v Rakousku to bylo 21,50 eura (580 Kč) na osobu a ve Švýcarsku dokonce 58 eur (1560 Kč), uvedl šéf společnosti TransFair Dieter Overath. Celkově se ale podle něj vyvíjí německý trh s fairtradovými výrobky pozitivně. Za posledních deset let se obrat tohoto segmentu trhu zešestinásobil.*