Obrat trhu farmářských prodejen, včetně biopotravin, stoupl loni v České republice na tři miliardy korun. Stále však jde o jedno procento celkových útrat Čechů za potraviny. Vyplývá to z dnešních údajů společnosti Sklizeno. Do osmi let se trh dostane na tři procenta a dosáhne tak obratu kolem devíti miliard korun. Uvedl to spolumajitel sítě farmářských obchodů Sklizeno David Kukla.
Trh s kvalitními potravinami a biopotravinami má v Česku podle Kukly značný potenciál, neboť zájem se neustále zvyšuje. V Evropě poptávka v průměru roste o šest až osm procent ročně, těchto čísel ale zatím zájem Čechů podle něj nedosahuje. Kromě biopotravin rostl v roce 2015 zájem i o raw potraviny (neprošly tepelnou úpravou) a o produkty pro speciální diety, tedy bezlepkové, bezlaktózové a dia varianty běžných potravin.
S růstem poptávky po farmářských potravinách i biopotravinách vznikají na trhu desítky nových prodejen. Mezi největší prodejce patří Sklizeno, Náš Grunt, MyFood Market, Food Story, Moje Kredenc či Country Life.
Poloviční podíl v síti farmářských obchodů Sklizeno získala minulý týden skupina Brno Investment Group podnikatele Petra Borkovce. Jde o investici v řádu desítek milionů korun. Borkovec, který je spolumajitelem poradenské společnosti Partners, již nyní vlastní síť My Food Market. Celkem chce dosáhnout na trhu s potravinami a delikatesami miliardového obratu.
Podle Borkovce by prodejny a bistra My Food letos mohly vykázat obrat přes 100 milionů korun a příští rok více než 250 milionů Kč. Velkoobchod a franšízová síť Sklizeno se přiblíží k půl miliardě obratu. I s on-line nabídkou v podobě e-shopu delikates a zdravého životního stylu a především on-line cateringu plánuje v roce 2017 obrat přes miliardu korun, sdělil Borkovec. My Food Market chce letos otevřít v ČR čtyři prodejny v obchodních centrech a v dalších dvou letech má v plánu 25 provozoven v ČR.*