Efektivní čerpání finančních prostředků ze státních zdrojů a z fondů Evropské unie určených pro realizaci pozemkových úprav je hlavním důvodem organizačních změn, kterými prošly k 1. březnu letošního roku pozemkové úřady. Uvedl to v rámci pracovní návštěvy Pardubického kraje ministr zemědělství Petr Gandalovič.
„Jde v prvé řadě o jednoznačné oddělení činností, které zajišťují pozemkové úřady ve smyslu zákona o půdě a zákona o pozemkových úpravách. Zásadním krokem bylo vytvoření autonomie systému pozemkových úřadů, na základě které bude umožněno přímé a jednotné řízení v hierarchii Ústřední pozemkový úřad – jednotlivé pozemkové úřady,“ vysvětlil ministr.
Změny v organizační struktuře musí podle jeho slov zabezpečit personální a odbornou stabilizaci pozemkových úřadů (PÚ) a posílení řídicí a sjednocující funkce Ústředního pozemkového úřadu, která umožní pružnější zasahování do činnosti jednotlivých pozemkových úřadů. Smyslem změn je zrychlení činností na úseku pozemkových úprav a v oblasti restitucí s ohledem na připravované církevní restituce, ale také efektivnější nakládání s finančními prostředky a zlepšení systému jejich kontroly.
„Našim cílem je maximální využití prostředků z fondů Evropské unie, zejména z programu rozvoje venkova, včetně průběžné kontroly jejich čerpání,“ uvedl ministr Gandalovič.
Uvedená organizační změna je prvním krokem k jinému koncepčnímu uspořádání systému pozemkových úřadů, které v současné době ministerstvo zemědělství připravuje. Řízení celkem 77 pozemkových úřadů z jednoho centra se zatím neukázalo jako efektivní. Jednou z uvažovaných variant je proto zřízení středního článku řízení v regionech.
Pozemkové úřady byly do roku 2002 součástí okresních úřadů. Po jejich zániku k 1. lednu 2003 byly včleněny do resortu zemědělství jako součásti odborů Zemědělská agentura a pozemkový úřad. Od počátku tohoto organizačního uspořádání probíhaly diskuse, zda je takové uspořádání v souladu se zákonem.