06.03.2020 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pečení chleba máme v genech

Pekařský trh v České republice je velmi specifický a zasahuje do něj velké množství subjektů. Přestože chléb a pečivo vyrábí okolo 700 klasických pekáren, v posledních dvou dekádách se do tohoto segmentu aktivně pustily i obchodní řetězce, které ve svých vlastních pekárnách umístěných v marketech sami vyrábí či dopékají pečivo. Po dlouholetém poklesu se spotřeba chleba dotkla pomyslného „dna“ 40 kg za rok a vše nasvědčuje tomu, že nastává období renesance kvalitního kvasového chleba. Stále oblíbenější se v poslední době stává také domácí pečení chleba. Právě tomu se věnuje Luboš Kobéda, majitel brněnské společnosti KváseCZECH s. r. o. Ta byla jednou ze 17 firem, úspěšně absolvujících akcelerační program Československé obchodní banky Start it @ČSOB, který podporuje inovativní podnikatele se schopností dovést projekt do zdárného konce.

Jak jste se dostal ke svému podnikání?
Celé to začalo úplně jednoduše, chtěl jsem si upéct dobrý chléb a moji touhu jsem vložil nejprve do svého koníčku a teď i do své firmy.
Moje první setkání s kváskem bylo v roce 2012. Hodně zkušeností jsem přitom získal od své babičky. Zanedlouho na to jsem začal organizovat kurzy pečení chleba. Na každém kurzu jsem se ptal a pečlivě naslouchal proč se kváskování nedaří. Tak postupně vznikal produkt, který by řešil problémy zájemců o kváskování. A nakonec vzniknul KváseCZECH - Kváskové pečivo co se povede.
Co je podle vás největší problém pro začínajícího podnikatele v
potravinářství?
Jednoznačně složitost legislativy. Neexistuje jednoznačné vodítko, co všechno musíte zařídit. Proto hlavně v začátcích pořád hledáte, ptáte se a vlastně nikdy nevíte, jestli už máte vše hotovo. Dalším velmi důležitým bodem je provozovna, její zřízení a schválení. Pokud budujete provozovnu na zelené louce, je to běh na dlouhou dobu s vysokou finanční náročností hned na začátku podnikání. To je většinou nejčastější příčina toho, že to vzdáte, i když máte nápad na vynikající produkt.
Jaká je v této oblasti konkurence?
Konkurenci moc nevnímám, mám produkt, který je podle mě jedinečný. Samozřejmě je tu konkurence nepřímá a s tou jsem se rozhodl bojovat kvalitou výrobku, což je ta složitější cesta. Vytrvalost je nejdůležitější vlastnost, kterou potřebujete při prosazování produktu na trhu.
V současnosti se velmi rozmáhá domácí pečení chleba. Je to podle vás pouze módní vlna, která přejde, nebo za tím stojí například snaha o zdravý životní styl?
Upéct chleba vlastníma rukama bude vždy zajímavé a lákavé. Myslím, že to máme pořád někde v genech. Většina z nás si pamatuje, jak se vítalo chlebem a solí a je velká škoda, že se to už nedělá. V každém případě ale vyhrává zdravý životní styl, kdy chceme jíst kvalitní potraviny, mít kontrolu nad jejich složením, dávat své rodině zdraví prospěšné potraviny.
Já sám si upeču chleba, udělám vlastní sýr, jogurt nebo šunku. A můžu garantovat, že vše chutná úplně jinak, než produkty z obchodu.

Celý rozhovor najdete v týdeníku Zemědělec č. 11/2020

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down