Akcie Pivovarů Lobkowicz se dnes začaly oficiálně obchodovat na pražské burze. Zahajovací cena emise byla stanovena v rámci úpisu na 160 Kč za akcii, krátce po zahájení akcie vzrostly zhruba na 163 Kč. Firma je jediným pivovarem na tuzemské burze. Tržní kapitalizace emise v den zahájení činí 1,87 miliardy korun. Lokálním manažerem je Česká spořitelna. Novinka byla dnes oznámena na tiskové konferenci u příležitosti zahájení obchodování.
Skupina před týdnem uvedla, že prodala ve veřejné nabídce včetně nadlimitní opce celkem 2,53 milionu kusů akcií za bezmála 405 milionů korun. Součástí nabídky měly být původně i 3,4 milionu akcií současných akcionářů, ti se však rozhodli většinu svých cenných papírů zatím nechat. Kromě tuzemských investorů projevili o akcie zájem investoři z Rakouska, Polska, Maďarska a Slovenska. Obchodování dnes oficiálně naražením dřevěného sudu a zazvoněním na zvon zahájil předseda představenstva tuzemské pivovarnické pětky Zdeněk Radil.
Vstup pivovarnické skupiny na pražskou burzu je podle jejího šéfa Petra Koblice významným krokem. V 90. letech se na burze obchodovaly také akcie dalších velkých pivovarů. V průběhu takzvané třetí vlny kupónové privatizace byly však prodány většinou polostátními fondy nadnárodním korporacím. Velké značky, které všichni známe z obchodů, se na pražskou burzu nikdy nevrátí, poznamenal Koblic. Tři z pěti největších výrobců piva v Česku patří velkým zahraničním skupinám. Kromě Pivovarů Lobkowicz je výjimkou ještě Budějovický Budvar, který zůstává v rukách státu.
Poptávka po akciích pivovarnickou skupinu příjemně překvapila, zájem investorů prý převyšoval nabídku akcií. Objednávky museli zkrátit v řádu desítek procent, takže nikdo nedostal počet akcií, který původně zamýšlel, řekl Radil, podle něhož by tento fakt měl vést k růstu ceny akcie. Dodal, že se obchoduje velice živě. Do půl dvanácté se zobchodovaly akcie zhruba za deset milionů korun.
Společnost podle Radila díky emisi dostala potřebné prostředky na svůj další rozvoj. Firma chce v blízké budoucnosti investovat do získání zhruba stovky nových restaurací a hospod, které by měly přejít od konkurence na její piva.
Skupina již dříve uvedla, že do rozšíření distribuční sítě a získávání nových zákazníků v gastronomii hodlá investovat až 200 milionů korun. Zhruba sto milionů má být využito na předjednanou akvizici nejmenovaného pivovaru, kterou společnost chce dokončit letos. Investovat peníze z prodeje akcií hodlají Pivovary Lobkowicz také kvůli většímu průniku na zahraniční trhy, zejména na Slovensko, do Ruska a dalších zemích bývalého Sovětského svazu.
Pivovary Lobkowicz jsou pátým největším výrobcem piva v Česku. Součástí skupiny jsou pivovary v Uherském Brodě, Protivíně, Jihlavě, Hlinsku v Čechách, Klášteře Hradišti nad Jizerou, ve Vysokém Chlumci a Černé Hoře na Blanensku.*