Pivovary Staropramen se loni dostaly do ztráty 2,2 miliardy Kč
Společnost Pivovary Staropramen, která je dvojkou na českém trhu, se loni dostala do účetní ztráty 2,2 miliardy korun. Předloni byla v zisku. Důvodem propadu byly zejména takzvané opravné položky. Tržby firma zvýšila meziročně o 395 milionů na 4,6 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, kvůli složité ekonomické situaci klesl o 127 milionů na 408 milionů korun.
Předloňský rok zakončily Pivovary Staropramen v účetním zisku 441 milionů korun. Loni tak byl výsledek o více než 2,6 miliardy korun horší. Ve výroční zprávě za rok 2022 firma uvádí, že důvodem k velkému navýšení účetních položek bylo výrazné zvýšení úrokových sazeb kvůli vysoké inflaci a nejistotě jak na světových trzích, tak i na domácím trhu v důsledku války na Ukrajině.
Nárůst cen vstupů
"Důvodem nižšího provozního zisku je zejména nárůst cen vstupůzpůsobený zvýšením cen energií a surovin v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině," sdělil finanční ředitel Nemanja Vidovič. Společnost loni prodala 3,13 milionu hektolitrů piva. "Domácí prodeje narostly o necelé procento, a to zejména díky zrušení covidových restrikcí a současně díky strategické změně ve struktuře prodejů na domácím trhu, která byla implementována již v předešlém roce," uvedla společnost. Soustřeďuje se nyní více na prémiový segment piva. Na českém trhu kromě českých piv značky Staropramen, Braník, Ostravar nebo Mustang nabízí také belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Od roku 2021 prodává i irská piva Guinness a Kilkenny.
Export piva
Export mírně klesl z 976 000 hektolitrů v roce 2021 na 952 000 hektolitrů v roce 2022. Důvodem bylo rozhodnutí společnosti odejít z ruského trhu kvůli válce na Ukrajině. Mezi nejvýznamnější zahraniční trhy stále patří Slovensko, Švédsko, Německo, Maďarsko a Polsko. Pivovary Staropramen jsou součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Dlouhodobě jim na českém pivovarském trhu patří druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem, který loni prodal v České republice 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!