České pivovary přišly kvůli elektronické evidenci tržeb (EET) o jednotky až desítky odběratelů. Výjimku tvoří největší výrobce Plzeňský Prazdroj, který uvádí ztrátu stovek klientů. Většinou jde o prodejce piva na vesnicích. Vyplývá to z ankety mezi pivovary. Na celkové hodnocení je ale podle oslovených výrobců brzy.
Podle mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitky Němečkové jde o stovky restaurací v ČR, které přestaly od pivovaru odebírat pivo. Číslo zatím nedosáhlo tisícovky. "Z celkového počtu odběratelů je to méně než deset procent," uvedla. Jde spíše o menší vesnické provozovny bez teplého jídla. Některé ale mohou uzavřít jen dočasně a vyčkávat, co bude, případně zvolily jiné dodavatele, například velkoobchody, dodala.
Mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová sdělila, že na hodnocení je druhý den po spuštění EET stále brzy. Několik desítek klientů však avizovalo, že s odběrem kvůli elektronické evidenci skončí. "Zda tak skutečně učinili, budeme vědět až během následujících týdnů," doplnila.
Heineken eviduje dvacet uzavřených restaurací. "Nicméně pro provozovny budou kritické první tři měsíce," sdělila mluvčí pivovaru Jana Pikardová. Zavíraly nejčastěji bary a hospody bez kuchyně, které byly závislé na prodeji alkoholu. "Dalším důvodem k zavření jsou také vysoké nájmy a menší prodeje," dodala mluvčí. Přála by si proto kompenzaci pro prodejce snížením daně z přidané hodnoty na točené pivo. Skoro polovina partnerských hospod podle ní začala řešit EET až v posledním týdnu před jejím spuštěním.*