Počet podniků zapojených do portálu Najdi svého zemědělce se zvyšuje
Zemědělci jsou dlouhodobě nejslabším článkem obchodní vertikály výroby a prodeje potravin. Zpracovatelé i obchodníci jim diktují výkupní ceny. Mnozí zemědělci proto částečně řeší odbyt svých výrobků ve vlastních prodejnách. I proto vytvořil Zemědělský svaz ČR portál Najdi svého zemědělce (www.najdizemedelce.cz), který pomáhá spotřebitelům najít možnost nákupu kvalitních lokálních potravin s nízkou uhlíkovou stopou a zemědělcům umožňuje přímý kontakt se spotřebiteli, bez nutnosti spoléhat se na obchodní řetězce. Uvedla to Alena Bečková ze Zemědělského svazu na setkání s novináři v Praze. V současnosti je do tohoto portálu zapojeno 583 prodejních míst. V době vzniku v roce 2020 to bylo 92 zemědělských podniků.
Českým zemědělcům se příliš nedaří dostávat své regionální výrobky ve větším množství do obchodních řetězců, které ovládají přes 80 procent maloobchodního trhu v tuzemsku. „Byť se mnohé řetězce, díky dobře provedenému marketingu, snaží komunikovat, zejména v televizních reklamách, že právě ony nabízejí lokální potraviny, naše zjištění u prodávaného zboží to nepotvrzují. V praxi se řetězce spíše zaměřují na zjednodušení a efektivitu logistiky, což často znamená dodávky potravin od velkých dodavatelů ze zahraničí. V zahraničí mají zemědělci zpravidla vyšší podpory než jejich čeští kolegové,“ podotkl předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha. Zemědělec například denně vyprodukuje asi 15 000 litrů mléka. Když tuto produkci zpracovává a potom prodává přes běžnou obchodní síť, podaří se mu udat pouze jednotky procent produkce. Portál Najdi svého zemědělce je tak jedním z řešení, jak prodat větší část objemu lokálním spotřebitelům a předejít případné ekonomické ztrátě pro danou farmu. Navíc zákazníci mohou vybírat z mnohem širšího sortimentu, než který najdou v běžné obchodní síti. Portál Najdi svého zemědělce slouží jako tzv. KPZ neboli „komunitou podporované zemědělství“. „Web www.najdizemedelce.cz je založený na přímém vztahu mezi zemědělci a spotřebiteli, jejich vzájemné spolupráci a podpoře. Pro spotřebitele je KPZ cestou ke zdravým potravinám. Pro zemědělce zase cestou k odbytu jejich výrobků. Cílem portálu je také rozšířit povědomí o konkrétních zemědělcích a jejich nabídce mezi širší veřejnost v dané lokalitě a jejím okolí,“ doplnila Bečková. Portál je koncipován jako přehledná mapa, na které zákazník získá na základě své polohy informaci o nejbližší prodejně, kde si může nakoupit přímo od zemědělců, dodala.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!