Polští producenti drobného ovoce se snaží zvýšit jeho spotřebu v pěti státech Evropské unie, jedním z nich je ČR. Na tříletou kampaň dávají přes 100 milionů korun. Polovina peněz jde z rozpočtu unie, druhá polovina od polských pěstitelů a z polského národního rozpočtu. Dnes to na tiskové konferenci uvedli zástupci polských pěstitelů.
Nyní je kampaň přibližně rok po spuštění, na jejím konci by se měla spotřeba drobného ovoce v Rakousku, ČR, Polsku, Švédsku a ve Finsku zvýšit o osm procent. V těchto pěti státech se snaží Poláci hovořit o pozitivních zdravotních účincích bobulovin, jako jsou borůvky, jahody, maliny nebo rybíz. Peníze jdou i na billboardové kampaně. V ČR se v současnosti jí například jahod okolo tří kilogramů na hlavu ročně. V posledních letech podle českého ministerstva zemědělství roste spotřeba čerstvých jahod na úkor zpracovaných a mražených.
Ovocnářská unie ČR se na začátku června ozvala proti dovozům jahod do země, kdy jsou plody deklarované za české, ve skutečnosti však pochází ze zahraničí. Jak dnes uvedli zástupci pěstitelů, podobné praktiky odsuzuje i Svaz sadařů Polské republiky. Česko není v jahodářství soběstačné, přibližně 80 procent jahod je podle statistik z dovozu, podle odhadů ovocnářské unie mohou být dovozy ještě vyšší.
Polsko je největším evropským exportérem zmražených bobulovin, následují Belgie a Nizozemsko. U čerstvých bobulovin vyváží více než Polsko Španělsko, na třetí příčce je Nizozemsko.*