Potravinářská komora: Časté slevy deformují trh, měly by se omezit

Časté slevové akce podle Potravinářské komory ČR deformují trh. Obchodníci totiž zvyšují ceny u jiných položek, aby rozdíly dorovnali, sdělila komora, podle níž by se proto slevy měly omezit. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR to odmítl. Jeho prezident Tomáš Prouza řekl, že by krok vedl k růstu cen základních potravin o 20 až 30 procent. Téma omezení slev podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) aktuálně není na stole, uvedl mluvčí Marek Vošahlík.

Supermarket - oddělení mléčných výrobků

 

Ve slevách se prodá 65 % zboží

Ve slevách se v Česku prodá minimálně 65 procent zboží, což je výrazně více než v jiných státech, řekl mluvčí potravinářů Marek Zemánek. "Obchodníci rozhodně nejsou žádnou charitativní organizací a vyberou peníze v ceně jiných položek, které spotřebitelé nakoupí společně se zbožím ve slevě. Nadměrná sleva je pouze lákadlem do obchodu," řekl Zemánek. "Pokud by se slevy omezily, jsme přesvědčeni, že se tím sníží i běžné regálové ceny, které jsou u některých výrobků vyšponované vysoko," doplnil.

Omezení slev by ale podle Prouzy dopadlo zejména na lidi s nízkými příjmy, v jejichž nákupních košících jsou převážně základní potraviny.

"Tvrzení státem dotované Potravinářské komory o zlevnění potravin pomocí zákazu nebo omezování slev je bohapustá lež, kterou se velcí čeští potravináři snaží zmanipulovat veřejnost," uvedl Prouza. "Stát nemá co mluvit do toho, jak obchodníci pracují se slevami a jinými marketingovými nástroji," dodal.

Omezování slev?

Podle hlavního ekonoma společnosti XTB Pavla Peterky je pravdou, že časté slevové akce komplikují orientaci spotřebitele na trhu. "Problémem je, že se opět hledá řešení u zákonů a přísnější regulace, která opět zkomplikuje fungování odvětví. Vstup státu, respektive zákonů do cenotvorby firem, ve většině případů vede k problémům a zhoršení situace. Zřídkakdy lze hledat zlepšení, které navíc dopadne třeba jen na část celého trhu," řekl.

Také podle MPO by omezení slev mohlo vést k růstu cen. Lidem by se také omezil výběr výhodných nabídek, řekl Vošahlík. "V oblasti ochrany spotřebitele se ve vztahu k akčním slevám řeší zákaz klamání spotřebitelů o slevě a také zákaz nekalých obchodních praktik, kam takové klamání spadá," uvedl.*

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down