Plzeňský Prazdroj loni prodal v České republice a v cizině přes deset milionů hektolitrů piva, meziročně o 4,5 procenta více. Jde o největší růst za posledních pět let. Na domácím trhu posílila největší pivovarnická skupina v České republice asi o čtyři procenta. Na 54 zahraničních trzích prodala zhruba 3,5 milionu hektolitrů piva, o šest procent více než předloni. Uvedl to generální ředitel Paolo Lanzarotti.
Loňský prodej v zahraničí zhruba 3,5 milionu hektolitrů zahrnuje také licenční výrobu českého piva v cizině. Samotný vývoz z ČR letos pivovar neuvedl; předloňský export přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně. Celkový loňský tuzemský i zahraniční prodej prémiového ležáku Pilsner Urquell překonal poprvé za 172 let dva miliony hektolitrů. V ČR posílil o rekordní více než desetinu, vývoz se zvýšil o čtyři procenta.
"Loni jsme dosáhli největšího růstu za posledních pět let a největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti hospod a restaurací, úzká spolupráce s provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí," uvedl Lanzarotti. Podle vývoje uplynulých let odhaduje ředitel mírný růst domácího trhu i letos. "Jsem naprosto přesvědčený, že kategorie piva má silný potenciál růstu a předpokládám, že loňský mírný růst pivního trhu by měl pokračovat a podíl čepovaného piva by neměl už dále klesat," uvedl. V uplynulých letech přitom prodej mírně klesal, v roce 2013 činil 9,7 milionu. V zahraničí posílil Prazdroj v pobaltských státech, Norsku, Finsku, na asijských trzích, ve Velké Británii, Kanadě, Irsku a Slovinsku. "Také loni jsme dokázali získat nové trhy jako Nový Zéland, Singapur, Slovinsko nebo Srbsko. Naše značky, především Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel, se ale prosazují i na silně konkurenčních pivních trzích, jako je Německo nebo Velká Británie," uvedl Lanzarotti. "Za posílením domácí produkce stojí zejména tradiční český ležák v balené formě. Po několika letech poklesu se ale stabilizoval i zájem o čepované pivo," uvedla mluvčí skupiny Kateřina Krásová. Loňský růst táhl Pilsner Urquell, Radegast Ryze Hořká dvanáctka, z jedenáctek pak Velkopopovický Kozel a Gambrinus Excelent. Posilovala "desítka" Gambrinus Nepasterizovaný a úspěšný rok zaznamenala novinka cider Kingswood, jehož prodej vzrostl o 650 procent. "Prazdroj se i díky strategii podpory pohostinství a návštěvnosti hospod a restaurací blíží 50procentnímu podílu na trhu ČR," řekla. Oživení prodeje čepovaného piva zajistil hlavně zvýšený zájem o prémiové ležáky i pivní novinky. Podíl prodaného čepovaného a baleného piva se loni díky investicím do restaurací téměř vyrovnal, poměr celého trhu je zhruba 45 : 55 procentům ve prospěch baleného piva. "Hospody, v nichž se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o pětinu vyšší tržby a častější a opakovanou návštěvnost," uvedl Lanzarotti. Částečně zkvašený jablečný mošt Kingswood dosáhl loni 50procentního podílu na trhu ciderů. "Na rozdíl od radlerů není sezonní záležitostí," řekl Lanzarotti. Pivovar ho prodává v lahvové i čepované variantě ve více než 2000 hospodách. Tradiční nealkoholické pivo Birell se drželo na stejné úrovni, ale speciální nealkoholická piva jako Birell polotmavý a ochucená piva vzrostla až o 30 procent. Celkový podíl nealkoholických piv na pivním trhu ČR je 3,5 procenta. V předchozím finančním roce dosáhl Prazdroj zisku před zdaněním 3,643 miliardy korun, meziročně téměř o pět procent víc. Tržby dosáhly 13,249 miliardy a meziročně poklesly o dvě procenta.*