Manažeři poukazují zejména na flexibilitu a adaptabilitu tuzemského průmyslu a na cenovou konkurenceschopnost. V případě bariér se shodují s laickou veřejností v tom, že jeho další rozvoj brzdí špatná legislativa a přehnaná byrokracie. Rovněž upozorňují na to, že resort omezuje nedostatek technicky vzdělaných pracovníků. Uvedl to minulý týden na setkání s novináři Tomáš Macků ze společnosti Ipsos. Ta v březnu provedla průzkum pro soutěž Manažer roku, která bude slavnostně vyhodnocena 23. dubna.
Podle průzkumu v české společnosti nadále převládá při hodnocení tuzemského průmyslu hledisko tradice. Více než polovina občanů se domnívá, že předností průmyslu je právě jeho vazba na historii a síla značek. Poměrně velká skupina respondentů (45 %) ho pak spojuje s kvalitními výrobky. Za problém však manažeři ve velké míře považují nedostatek technicky vzdělaných pracovníků, což se stalo také centrálním tématem letošního Roku průmyslu a technického vzdělávání. „Proč nechtějí dávat rodiče své děti na technické obory, částečně vysvětluje následující odpověď. Asi čtvrtina populace se totiž domnívá, že jejich děti mají jiné předpoklady a zájmy. Další více než pětina vysvětluje svůj odmítavý postoj k technickému vzdělávání lepší možností širšího uplatnění v praxi a necelá šestina vidí budoucnost v jiných oborech,“ uvedl Macků. V této souvislosti apelují manažeři na nutnost změnit systém financování současného školství. Podle dvou třetin z nich by vzdělávací systém měl lépe reflektovat potřeby trhu práce a pružněji reagovat na poptávku po jednotlivých oborech technického vzdělávání. „Nevidím, že by se měnil základní princip, a školství se financovalo podle potřebnosti na trhu. Je-li přehršle nabídky lehce dostupného vzdělání, tak mládež uniká. Nejsem úplně optimistou v tom, že to nahradíme ve firmách, že si budeme dovzdělávat lidi. To, že na technické obory jde málo studentů, je dopad systému školství,“ míní generální ředitel společnosti Farmet, výrobce zemědělské techniky, Karel Žďárský, který se stal Manažerem roku 2013. Rovněž připomněl, že získané ocenění mu přineslo radost a zadostiučinění. „Jsme česká firma, takže každé srovnání zvyšuje sebevědomí a to je velmi důležité. Bezesporu toto ocenění vnímali i naši obchodní partneři, i když 70 procent exportujeme,“ řekl.*
Celý článek najdete v Zemědělci č. 16