Přes virtuální tržiště potravin od místních výrobců, které spustil loni na podzim Jihočeský kraj s Agrární komorou ČR, se již prodalo zboží za dva miliony korun. Berou ho školní jídelny. Zapojilo se asi 60 procent krajských škol a 51 potravinářů. Nejvíc jde na odbyt maso. Je ještě potřeba upravit některé IT technologie, řekli zástupci agrární komory, školních jídelen a potravinářů.
Kraj spustil tržiště v září. Přes internet na něm mohou střední školy nakupovat výrobky do jídelen od místních zemědělců a potravinářů. Cílem je zajistit lokální a čerstvé výrobky a podpořit místní zemědělce. Jako první se zapojily střední školy, na jihu Čech jich je přibližně 120 a chodí do nich téměř 19 tisíc studentů. Časem by se mohly přidat i základní a mateřské školy, sociální ústavy nebo nemocnice.
"Od podzimu se prodalo zboží za dva miliony korun a obrat neustále narůstá, o stovky tisíc týdně. Těší nás, že odběry se navyšují," řekla ředitelka jihočeské agrární komory Hana Šťastná. Zapojilo se asi 60 procent krajských škol, dalších deset obecních i dětský domov pro sluchově postižené. Velmi aktivních je 24 jídelen.
Nejvíc se prodává maso a mléčné výrobky. "Kupodivu i rybí produkty. Tam nás těší, že to spojuje inovace v regionu, protože úspěšná je třeba firma Tilapia, která dělá rybí recepty bez kostí, jež má patentované Fakulta rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity," řekla ředitelka. Do tržiště se zapojili i ovocnáři a menší farmy včetně jedné s výrobky z kozího mléka.
Kladně hodnotí tržiště vedoucí školní jídelny při SŠ rybářské a vodohospodářské v Třeboni Roman Uraj. Na podzim tvořily potraviny z tržiště 17 procent jeho nákupů. Podíl regionálních výrobků v tamní jídelně je ale ještě větší, protože pečivo bere od jindřichohradecké firmy, jež na tržišti zatím není.*