Přibývá barů s čerstvými šťávami

V České republice výrazně přibývá takzvaných fresh barů, které nabízejí svým zákazníkům čerstvě vylisované ovocné a zeleninové šťávy. Jen loni jich podle informací od firem působících na tomto trhu přibyly více než dvě desítky a jejich počet se blíží stovce. Obrat trhu je odhadován na půl miliardy korun. Nabídka ovocných a zeleninových barů se rozšiřuje, kromě čerstvých nápojů nabízejí saláty, polévky či zmrzlinu.

Lídrem trhu s čerstvě vylisovanými šťávami je nápojářská skupina Kofola. Ta provozuje téměř 50 fresh barů a salaterií pod značkou UGO. Jejich počet se za poslední rok zdvojnásobil. Loni v únoru Kofola koupila konkurenční řetězec Mangaloo čítající tehdy 17 barů. Zároveň vloni otevřela 12 nových barů. "Díky akvizici Mangaloo jsme hodně posílili v Praze," uvedl manažer značky UGO Martin Klofanda. Původní UGO bary byly především na Moravě, ale také v Plzni či Mladé Boleslavi. "Tam, kde dává smysl mít více provozoven, tak expandujeme," podotkl Klofanda.  Dalším významným hráčem trhu je řetězec Fruitisimo. "Aktuálně máme 40 prodejen Fruitisimo ve všech regionech ČR, vyjma regionu středočeského, karlovarského a zlínského a na Slovensku v Bratislavě, kde jsou aktuálně již čtyři prodejny," sdělila Klára Jakubková z Fruitisima. Firma loni otevřela deset nových poboček.
Kromě čerstvých ovocných a zeleninových šťáv a koktejlů patří do sortimentu Fruitisima ručně vyráběná kopečková zmrzlina a káva. Podíl jednotlivých položek na tržbách prodejen se mění. Nejdůležitější jsou freshe a koktejly, které v zimě představují 70 procent, v létě, kdy roste podíl zmrzliny, polovinu tržeb řetězce. "Sortiment se snažíme příliš často neměnit, spíše se zaměřujeme na inovace daných pilířů," podotkla Jakubková. Řetězce nabízejí své šťávy také mimo své pobočky, kdy je plní do lahviček. Kofola používá speciální technologii, paskalizaci, která je ke konečnému produktu šetrnější než běžně užívaná pasterizace. V konečné fázi výroby jsou šťávy ošetřeny vysokým tlakem. "Tlak zahubí veškeré nežádoucí látky, zároveň ale nezpůsobí žádné změny obsahu živin či vitamínů," popsal Klofanda. Šťáva má při uchování v chladu trvanlivost čtyři týdny.
Džusy v malých lahvičkách firma distribuuje do restaurací, kaváren či hotelů. Celkem je UGO  zhruba na 600 distribučních místech, firma začíná dodávat nápoje také do obchodních řetězců. Balené šťávy dodává do restaurací, kaváren či cateringových firem také Fruitisimo.  Čeští zákazníci jsou ve výběru nápojů spíš konzervativní. Nejoblíbenější jsou podle Klofandy mixy s jahodami a banánem, oblíbené jsou také citrusové či zeleninové šťávy. Zvláště populární jsou například nápoje s mrkvovou šťávou. "Postupně stoupá i obliba takzvaných green smoothies, drinku s přidanou listovou zeleninou," dodal Klofanda.
Konzervativnost českých zákazníků a převládající zájem o klasické příchutě potvrzuje Jakubková. "Stále více do povědomí se dostávají takzvané super potraviny, jako zelený ječmen, chia semínka či acai," uvedla. Podle Klofandy převažují mezi zákazníky fresh barů ženy ve věku mezi 20 a 50 lety. Muži představují zhruba třetinu kupujících. Firma se chce prostřednictvím automatů dostat také do škol, zaměřit se hodlá i na seniory.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down