Systém podpor hospodaření v lesích prošel v průběhu posledních deseti let několika zásadními změnami, mezi které patří poskytování příspěvků do lesního hospodářství krajskými úřady či vývoj systému podpor lesního hospodaření související se vstupem České republiky do Evropské unie.
Významnou změnou z pohledu národní dotační politiky bylo přijetí novely zákona o rozpočtovém určení daní v roce 2005. Tato novela přinesla jednotlivým krajům možnost poskytovat finanční příspěvky do lesního hospodářství navýšením krajských rozpočtů o podíl z výnosu daní, aniž by však stanovila jejich vázanost pro oblast lesního hospodářství. Rokem 2005 tedy vznikají samostatné regionální programy financování podpor lesního hospodářství.
Neméně významné z hlediska vývoje systému podpor hospodaření v lesích bylo přistoupení České republiky k Evropskému společenství v roce 2004. Možnosti podpory se tak rozšířily o zdroje strukturálních fondů Evropské unie. Pro lesní hospodářství se v letech 2004 až 2006 jednalo o Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EZOZF). V jeho rámci byly otevřeny dva programy, a to operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství a Horizontální plán rozvoje venkova ČR. Pro následující programovací období 2007 až 2013 se jedná o zdroje Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV), v rámci kterého byl v ČR schválen v roce 2007 Program rozvoje venkova ČR na roky 2007 až 2013. Vzhledem k nutnosti spolufinancování akcí realizovaných uvedenými programy klade poskytování také těchto podpor nároky na státní rozpočet, kapitolu ministerstva zemědělství.
Národní zdroje
Legislativně je poskytování podpor pro lesní hospodářství (LH) zakotveno v zákoně o lesích (č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů). Jeho § 46 říká, že stát podporuje hospodaření v lesích poskytováním služeb nebo finančních příspěvků. Dále je stanoveno, že vláda každoročně připraví závazná pravidla poskytování finančních příspěvků, která jsou přílohou státního rozpočtu. V neposlední řadě udává lesní zákon možnost podpory lesního hospodářství formou náhrad za v zákoně vyjmenované případy újmy či vynaložené náklady na povinnosti a činnosti prováděné ve veřejném zájmu. V platné legislativě jsou tímto zakotveny tři základní pilíře podpory lesního hospodářství: finanční příspěvky na hospodaření v lesích, služby vlastníkům lesů a mandatorní výdaje (finanční povinnosti vyplývající ze zákona o lesích).
Finanční příspěvky
Pravidla o poskytování finančních příspěvků v roce 2009 jsou součástí přílohy č. 9 k zákonu č. 475/2008 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2009. Podle odst. 2 těchto pravidel poskytuje ministerstvo zemědělství příspěvky na vybrané činnosti mysliveckého hospodaření – dotační titul (DT) podle písm. G, na úhradu zvýšených nákladů spojených s vyhotovením digitální formy dat lesního hospodářského plánu pro účely státní správy lesů (DT podle písm. H), na ostatní hospodaření v lesích (DT podle písm. I) a na chov a výcvik národních plemen loveckých psů a loveckých dravců (DT podle písm. K). První a posledně jmenovaný finanční příspěvek (DT G a DT K), které se týkají myslivosti, přiřazuje k systému lesnických podpor zákon o myslivosti. V rámci těchto předmětů příspěvků lze žádat o finanční podporu např. na založení a údržbu zvěřních políček, zřizování napajedel pro zvěř, instalaci betonové nory, lapacích zařízení, hnízdních budek pro vodní ptáky aj. Dále se jedná o podporu jedinců ohrožených druhů zvěře (tetřev hlušec, tetřívek obecný, koroptev polní) nebo oborní chovy vzácných druhů zvěře (koza bezoárová, bílý jelen). Poskytnutím finančního příspěvku se podporuje také chov a výcvik národních plemen psů (český teriér, český fousek) a odchov loveckého dravce (jestřáb lesní, sokol stěhovavý, raroh velký, orel skalní). Podacím místem pro žádost je místně příslušný krajský úřad (podle lokalizace honitby), popřípadě místo trvalého pobytu majitele loveckého psa či loveckého dravce (podle odst. 11 pravidel). V roce 2008 šlo na tyto dva předměty příspěvku celkem 14,1 mil. Kč.
Dotační titul podle písm. H je sazbovou dotací poskytovanou vlastníkovi lesa na vyhotovení digitální formy hospodářského plánu v souladu s platným informačním standardem lesního hospodářství (ISLH). Sazba je stanovena ve výši 300 Kč/ha lesa (výměra je uvedena v průvodním listu k lesnímu hospodářskému plánu). Dotační titul podle písm. I zahrnuje příspěvek na práce související se zachováním a reprodukcí genových zdrojů lesních dřevin a na zakládání a provoz semenných sadů (matečnic, klonových archivů). Jedná se o příspěvek nákladový, tzn. žadateli (vlastníkovi lesa) se proplácí 80 procent skutečně vynaložených přímých nákladů v souladu se schválenou kalkulací. Na příspěvky podle písm. H bylo v roce 2008 vyplaceno 54,8 mil. Kč a na příspěvek podle písm. I pak 1,9 mil. Kč. Celkem šlo v roce 2008 na finanční příspěvky ze státního rozpočtu z kapitoly ministerstva zemědělství 70,87 mil. Kč. Žádosti o příspěvek podle písm. H se podávají na místně příslušném krajském úřadě, v jehož území leží pozemky, na něž se finanční příspěvek požaduje. Podle přílohy č. 9 lze čerpat finanční příspěvky i pro lesy v působnosti ministerstva obrany a ministerstva životního prostředí (z rozpočtů těchto resortů).
Služby vlastníkům lesů
Ministerstvo zemědělství rozhoduje o poskytnutí služeb, pokud přesahují obvod územní působnosti kraje (§ 49 zákona o lesích). Jedná se zejména o tyto služby: letecká hasičská služba (ochrana lesů před lesními požáry), letecké vápnění a hnojení v imisemi poškozených lesích (zejména Krušné hory, Jizerské hory, Šumava, Orlické hory), velkoplošné zásahy v ochraně lesa (letecká aplikace postřiků proti bekyni velkohlavé, píďalkám na dubu, klíněnce jírovcové atp.), rekognoskační lety pro zjišťování zdravotního stavu lesů (zejména zjišťování kůrovců). Dále se z těchto zdrojů financuje poradenská činnost (poradenská služba v oblasti lesní ochranné služby, lesního semenářství a školkařství, reprodukčního materiálu lesních dřevin, obnovy a výchovy lesních porostů, zalesňování aj. – pro vlastníka lesa bezplatně), vzdělávací činnost (semináře pro vlastníky lesů a odborné lesní hospodáře), výzkum (odběry půdních vzorků a asimilačních orgánů pro průzkum stavu lesních půd a výživy lesních dřevin) atp. V roce 2008 se na služby vlastníkům lesů vynaložilo celkem 96,67 mil. Kč.
Mandatorní výdaje
Podle zákona o lesích náleží vlastníkovi lesa finanční kompenzace za omezení hospodaření v lese nebo za provedená opatření ve veřejném zájmu. Jedná se o: § 11 – náhrada újmy vzniklé v důsledku omezení hospodaření v lese, § 21 – náhrada za poškozování lesa, § 24 – částečná úhrada zvýšených nákladů na výsadbu minimálního podílu melioračních a zpevňujících dřevin, § 26 – náhrada nákladů na zpracování lesních hospodářských osnov, § 34 – náhrada za užívání pozemků k lesní dopravě, § 35 – náhrada nákladů na meliorace a hrazení lesních bystřin prováděné z rozhodnutí orgánu státní správy lesů ve veřejném zájmu a náhrada majetkové újmy vzniklé v důsledku omezeného výnosu nebo jiného užitku z dotčeného pozemku při přípravě, budování a údržbě zařízení meliorací a hrazení bystřin v lesích, § 36 – náhrada zvýšených nákladů za opatření uložená ve smyslu hospodaření v lesích ochranných a lesích zvláštního určení, § 37 – náklady na činnost odborného lesního hospodáře v lesích, pro které jsou zpracovány lesní hospodářské osnovy, § 39a – náhrada škody osobě, která poskytla pomoc lesní stráži. V posledních letech byly uplatňovány především náhrady podle § 24, § 26, § 35 a § 37, v roce 2008 to bylo v celkové výši 248,78 mil. Kč.
Zdroje z Evropské unie
Jak již bylo zmíněno, Česká republika po vstupu do EU prošla dvěma programovými obdobími (druhé programové období probíhá v současné době), ve kterých vlastník lesa čerpal, respektivě čerpá finanční prostředky ze dvou fondů: EZOZF (2004 až 2006) a EZFRV (2007 až 2013). Na základě nařízení rady Evropských společenství zpracovala Česká republika příslušné strategické dokumenty (operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství a Horizontální plán rozvoje venkova ČR v programovacím období 2004 až 2006 a Program rozvoje venkova ČR v programovacím období 2007 až 2013), které blíže specifikují opatření k naplňování cílů rozvoje venkova. Konkrétní podmínky poskytování dotací podle jednotlivých opatření jsou zakotveny v národních prováděcích předpisech, kterými jsou nařízení vlády nebo pravidla MZe.
Platby z Horizontálního plánu rozvoje venkova a z operačního programu Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství v současné době dobíhají, do opatření těchto programů již nelze vstupovat. Jedná se o dotaci na péči o lesní porost (po dobu pěti let od jeho založení, počínaje rokem zalesnění), dotace ve formě náhrady za ukončení zemědělské výroby na zalesněném zemědělském pozemku (po dobu 20 let od založení, počínaje rokem zalesnění).
Program rozvoje venkova
Do roku 2013 běží Program rozvoje venkova (PRV), který tvoří čtyři osy:
- I – zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví,
- II – zlepšování životního prostředí a krajiny,
- III – kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova,
- IV – Leader.
Pro odvětví lesního hospodářství jsou aktuální dále uvedená opatření/podopatření (značeno podle zařazení v PRV):
- I. 1. 2. 1 – Lesnická technika – zaměřeno na pořízení strojů pro budování a údržbu lesních cest, meliorací a hrazení bystřin, retenčních nádrží, zařízení sloužících pro obnovu a výchovu lesních porostů, prvotní zpracování dříví ekologickými technologiemi aj.
- I. 1. 2. 2 – Technické vybavení provozoven – týká se pořízení a modernizace technologií pro zpracování a využití zůstatkové biomasy pro energetické a jiné účely, vybudování a modernizace malokapacitních provozů.
- I. 1. 2. 3 – Lesnická infrastruktura – zahrnuje podporu výstavby, modernizace, rekonstrukce a celkových oprav lesních cest, zařízení upravujících vodní režim v lesích a ostatních infrastrukturních objektů sloužících lesnímu hospodářství.
Žadatelem u těchto podopatření je fyzická nebo právnická osoba či obce nebo sdružení hospodařící v lesích, které jsou ve vlastnictví soukromých osob nebo jejich sdružení nebo jsou ve vlastnictví obcí nebo jejich sdružení. U podpory technického vybavení provozoven jsou příjemci podpory fyzické nebo právnické osoby podnikající v lesnictví nebo souvisejícím odvětví, které mají méně než deset zaměstnanců a jejichž roční obrat je nižší než dva miliony eur. Toto omezení se nevztahuje na pořízení investic spojených s vývojem nových technologií. Každý žadatel předkládá projekt, který se hodnotí na základě preferenčních kritérií. Termíny pro příjem žádostí vyhlašuje ministr zemědělství formou tiskové informace zveřejněné na internetových stránkách MZe a SZIF (Státní zemědělský intervenční fond), v tisku nebo jiných médiích. Podpora se poskytuje podle nařízení Evropské komise č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis ve výši: lesnická infrastruktura 100 procent způsobilých výdajů, ostatní do 50 procent způsobilých výdajů. Žádosti se podávají na regionální pracoviště SZIF. Od spuštění těchto podopatření se zatím na ně proplatilo kolem 180 milionů korun.
- I. 3. 1 – Další odborné vzdělávání a informační činnost – opatření podporuje vzdělávací projekty zaměřené na získávání a šíření informací k jednotlivým opatřením PRV a k cílům společné zemědělské politiky. Žadatelem je fyzická nebo právnická osoba, která má vzdělávání v předmětu činnosti, konečným příjemcem dotace je pak osoba hospodařící v lesích.
- I. 3. 4. – Využívání poradenských služeb – finanční podpory vlastníkům nebo nájemcům lesa a podnikatelským subjektům v lesním hospodářství pro poradenství v okruzích platné legislativy. Žadatelem je fyzická nebo právnická osoba hospodařící v lesích, které jsou ve vlastnictví soukromých osob nebo jejich sdružení nebo jsou ve vlastnictví obcí či jejich sdružení. Podpora se poskytuje ve formě podílového financování ve výši 80 procent způsobilých výdajů.
- II. 2. 1. 1 – První zalesnění zemědělské půdy – zaměřeno na diverzifikaci výroby, snížení zornění. Prováděcím národním právním předpisem je nařízení vlády č. 239/2007 Sb. Dotaci lze poskytnout na první založení lesního porostu na zemědělské půdě, na péči o založený lesní porost po dobu pěti let od jeho založení počínaje rokem zalesnění a na náhradu za ukončení zemědělské činnosti na zalesněném zemědělském pozemku po dobu 15 let od založení lesního porostu (pouze u pozemků zemědělsky obhospodařovaných). Žadatelem je vlastník nebo nájemce zemědělské půdy, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců zemědělské půdy. Výše dotace na zalesnění činí 1954 až 2961 eur/ha zalesněné zemědělské půdy v závislosti na druhu dřeviny a oblasti, ve které se předmětné pozemky nacházejí (LFA). Dotace na péči o lesní porost činí 437 eur/ha za rok, náhrada za ukončení zemědělské výroby je 294 eur, resp. 149 eur v závislosti na tom, zda byl, nebo nebyl žadatel v době zalesnění zemědělským podnikatelem. Termín podání žádosti na zalesnění je do 30. 11. v roce zalesnění, na péči a ukončení zemědělské činnosti do 15. 5. příslušného roku.
- II. 2. 2. 1 – Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího produkčního cyklu v rámci opatření Natura 2000 v lesích – dotace se poskytuje na zachování podporovaného hospodářského souboru původního produkčního cyklu ve formě částečné kompenzace újmy vzniklé ze snížení hospodářského využití lesů v oblastech Natura 2000 po dobu 20 let. Do titulu zachování hospodářského souboru lze zařadit porostní skupinu, která nejméně z 50 procent leží v oblasti území Natura 2000 a má alespoň jednu etáž, která náleží do jednoho z podporovaných porostních typů hospodářského souboru a je ve věku alespoň začátku doby obnovy. Prováděcím národním právním předpisem je Nařízení vlády č. 147/2008 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Výše poskytované podpory je 60 eur na hektar vybrané porostní skupiny za kalendářní rok. Žadatelem je vlastník lesního pozemku nebo sdružení majitelů lesních pozemků s právní subjektivitou.
- II. 2. 3. 1 – Zlepšování druhové skladby lesních porostů v rámci lesnickoenvironmentálních opatření – dotace se poskytuje na zlepšování druhové skladby lesních porostů ve formě částečné kompenzace újmy vzniklé ze snížení hospodářského využití lesů. Prováděcím národním právním předpisem je nařízení vlády č. 53/2009 Sb. Výše poskytované podpory je 20 až 97 eur/ha za kalendářní rok v závislosti na podílu melioračních a zpevňujících dřevin a lokalizaci pozemků (v rámci oblastí Natura 2000 a zvláště chráněných území). Žadatelem jsou subjekty (fyzické a právnické osoby včetně obcí) hospodařící v lesích soukromých osob nebo jejich sdružení nebo obcí a jejich sdružení. Žádosti na podopatření II. 2. 1. 1, II. 2 .2. 1 a II. 2. 3. 1 je místně příslušná agentura pro zemědělství a venkov (dříve zemědělská agentura).
- II. 2. 4. 1 – Obnova lesnického potenciálu po kalamitách a zavádění preventivních opatření – podopatření je zaměřeno na obnovu produkčního potenciálu lesa a všech jeho funkcí, snížení rozsahu škod způsobených přírodními kalamitami a požáry. Žadatelem je vlastník nebo nájemce pozemku určeného k plnění funkcí lesa, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců pozemků určených k plnění funkcí lesa. Výše stanovené podpory je do 100 procent způsobilých výdajů. Výdaji, které jsou způsobilé ke spolufinancování, jsou např. mimořádná opatření při kalamitách způsobených biotickými činiteli i abiotickými vlivy, odstraňování poškozených lesních porostů do 40 let věku, umělá obnova sadbou na kalamitních plochách, odstraňování škod způsobených povodněmi na drobných vodních tocích, preventivní ochranná opatření pro zmírnění škod způsobených kalamitami v lesích atp.
- II. 2. 4. 2 – Neproduktivní investice v lesích – jedná se o podporu činnosti vedoucí ke zvyšování společenské hodnoty lesa, usměrňování návštěvnosti lesa a zajištění bezpečnosti jeho návštěvníků. Jedná se např. o značení, výstavbu a rekonstrukci stezek pro turisty, stavby k zajištění bezpečnosti návštěvníků lesa (mostky, stupně atp.), zřizování odpočívadel, informačních tabulí atd. Žadatelem je vlastník nebo nájemce pozemku určeného k plnění funkcí lesa, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců pozemků určených k plnění funkcí lesa. Výše stanovené podpory je do 100 procent způsobilých výdajů.
Kompletní informace týkající se podpor poskytovaných v rámci Programu rozvoje venkova jsou na webových stránkách syif nebo mze.
Další systémy podpor
Vedle zmíněných finančních podpor financovaných ze státního rozpočtu, kapitoly ministerstva zemědělství a evropských fondů existují další systémy dotací, mezi které patří zejména programy Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu (PGRLF). Jedná se o úhradu části úroků z provozních úvěrů či poskytnutí částečného zajištění provozních úvěrů a nově zařazená podpora pojištění produkce lesních školek. Mezi další podporu, která má charakter úlevy z daní, patří možnost odpočtu části spotřební daně z minerálních olejů pro provozovatele lesních školek (v souladu s vyhláškou č. 48/2008 Sb.).
Koordinace podpor
Poskytování jakýchkoliv finančních podpor musí po vstupu ČR do EU posuzovat Evropská komise a musí být v souladu s právními předpisy Evropského společenství. Pro oblast lesního hospodářství se jedná zejména o Pokyny společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007 až 2013 (2006/C319/01). Pravidla pro nově vznikající podpory se musí bedlivě utvářet s ohledem na nutnost vyloučení překryvu s jinými dotacemi obdobného charakteru nejen na národní, ale i regionální úrovni. Stávající finanční podpory lesního hospodářství se v uplynulých letech z tohoto pohledu posuzovaly a přehodnocovaly, přičemž u některých podpor muselo dojít k úpravě předmětů příspěvků nebo jejich úplnému vypuštění, popřípadě přeřazení do jiných režimů poskytování podpor, jako je například nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 smlouvy na podporu de minimis.
Klíčové informace
- Podpora lesního hospodářství má tři základní pilíře: finanční příspěvky na hospodaření v lesích, služby vlastníkům lesů a mandatorní výdaje, které plynou ze zákona o lesích.
- Informace o dotacích, které poskytují kraje, jsou na jejich internetových stránkách.
Ing. Jan Lojda