Skupina Bohemia Sekt, která drží 60 procent na trhu šumivých vín v ČR, očekává letos opět silný rok. Prodej šumivých vín a nápojů by měl být shodný s loňskem, kdy se prodejci kvůli lednovému zdražení hodně předzásobovali. Rozhodující je tradičně konec roku, nejvíc sektů se vždy v ČR prodává před Vánoci a Silvestrem. Uvedl to ředitel firmy Ondřej Beránek. Svých sektů a šumivých nápojů prodá skupina za prosinec 30 procent, loni i letos by to mělo být zhruba pět milionů lahví, z toho přes čtyři miliony lahví sektů.
Skupina loni meziročně zvýšila prodej sektů a šumivých nápojů o devět procent na 21 milionů lahví. "Letos bychom bychom považovali za úspěch loňská čísla," řekl marketingový ředitel Martin Fousek. Podnik, který předtím čtyři roky nezdražoval, zvýšil loni od 1. prosince ceny o čtyři až šest procent, což se projevilo až po Novém roce. Kvůli tomu se obchody i restaurace a bary koncem roku hromadně předzásobovaly. Letos skupina nezdražovala, ani to do letošního prosince neplánuje. Po Novém roce k tomu zřejmě bude muset přistoupit, a to kvůli pokračujícímu zdražování energií, surovin, lahví, obalů a dalších vstupů. "Teď to počítáme," sdělil Beránek. Prodeje sektů v českém maloobchodě rostou nepřetržitě od roku 2013, za posledních 12 měsíců to bylo podle údajů podniku a výzkumné agentury Nielsen v počtu prodaných lahví meziročně o čtyři procenta, v tržbách díky zdražování o šest procent. Nielsen mapuje asi dvě třetiny maloobchodního trhu, u gastronomie nemají zatím vinaři žádné spolehlivé analýzy. "Hlavní sezonou sektu asi vždy bude až závěr roku, ale je patrné, že Češi se během několika málo let naučili pít šumivá vína i při mnoha jiných příležitostech. Už zdaleka nejde jen o nápoj na oslavu, ale i o osvěžující letní záležitost," řekl Beránek. Velké úspěchy má Bohemia Sekt s řadou sektů ICE podávaných na ledu. Beránek opět očekává vyšší spotřebu sektů v domácnostech, láhev by se mohla stát častějším vánočním dárkem. Poptávky firem po vánočních večírcích jsou stejné jako v době před pandemií koronaviru v roce 2019. Na český trh bylo loni podle údajů Celní správy dodáno rekordních 27,7 milionu lahví šumivých vín. "Loni jsme tak poprvé v ČR překročili hranici průměrné spotřeby 2,5 lahve na hlavu sektu ročně," řekl Beránek. Největší podíl prodejů byl v obchodních řetězcích, kde se prodalo 19,8 milionu lahví, meziročně o deset procent víc. Za poslední dekádu vzrostl počet lahví šumivých vín prodaných v české maloobchodní síti více než dvojnásobně, uvedl ředitel společnosti.*