Původ potravin je při nákupu jedním z rozhodujících faktorů pro tři čtvrtiny zákazníků (77 procent). Nejvíce Čechy zajímá původ u ovoce a zeleniny, masa a mléčných výrobků. Čeští spotřebitelé se přitom nejvíce vyhýbají polským výrobkům, běžně je nekupuje 37 procent z nich. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard.
Lidí, kteří nesledují původ potravin vůbec, je necelá čtvrtina (23 procent). Většinou jde o zákazníky s nižším vzděláním a horší finanční situací. Výsledky průzkumu ukázaly, že Čechy nejvíce zajímá původ čerstvého zboží. Na původ trvanlivých výrobků naopak bere zřetel málokdo. Nejčastěji sledovaný původ je u ovoce a zeleniny, ten zajímá 54 procent nakupujících, dále u masa a masných výrobků (42 procent), třetinu lidí (32 procent) také zajímá původ mléka a mléčných výrobků. Naopak na etikety trvanlivých potravin se dívá jen šest procent nakupujících.
Nejvíce se lidé vyhýbají polskému sortimentu, podle průzkumu jej běžně nekupuje 37 procent Čechů. Důvodem jsou zřejmě loňské problémy například s kuřecím masem, které obsahovalo bakterie salmonely. Nižší oblibu u českých spotřebitelů mají také výrobky z Ukrajiny, ty by si nekoupilo 14 procent zákazníků. Méně lidé kupují i potraviny z Ruska (osm procent). Pětina Čechů (19 procent) se při nákupu nevyhýbá potravinám s určitou konkrétní zemí původu. Domácí potraviny preferuje podle výsledků průzkumu 36 procent spotřebitelů.*