Podpoře drobných výrobců a živnostníků na venkově slouží značka regionální produkt, která má také identifikovat místního výrobce s regionem. Tato značka přitom není vyhlášená některým ze státních orgánů nebo organizací, ale je iniciována institucemi v určitém místě. Je charakterizována tím, že na rozdíl například o značky kvality Klasa nebo regionální potravina výrobci o ni pečují sami. Uvedla to projektová manažerka Iveta Minaříková z Místní akční skupiny Podlipansko, která má na starosti značku Polabí, regionální produkt.
Hlavním cílem regionálního značení je zviditelnit jednotlivé regiony (jak tradiční, známé například svou zachovalou přírodou, zdravým prostředím, lidovými tradicemi, nebo i "nové" či zapomenuté) a upozornit na zajímavé produkty, které zde vznikají. Problémů, se kterými se místní výrobci potýkají při odbytu svých výrobků, může být totiž hned několik. Obvykle se jedná o živnostníky a malé firmy, kterým nedostatek finančních prostředků nedovoluje dostatečně propagovat svou produkci a čelit levným výrobkům nadnárodních firem. Bariérou může být i chráněné území, na kterém výrobce podniká. Často se jedná o výrobky, které jsou výjimečné svou vazbou na region, na jeho charakter, tradice, kulturu či historii, a které svojí jedinečností mají velký potenciál v cestovním ruchu. Proto se zavádějí regionální značky pro místní produkty jako jedna z možností podpory místní ekonomiky.
Podle Minaříkové výrobci získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci své produkce, nové kontakty a možnost nových forem spolupráce. „Naši podobu značky jsme vymýšleli jako komise, složená z výrobců,“ poznamenala a doplnila, že certifikační komise se zná se všemi výrobci osobně. „Tato značka má jiného ducha, kterého se snažíme pořád kultivovat a pracovat na něm, aby si jednotliví držitelé uvědomili, že ta značka je o nich, jak ji oni budou reprezentovat, taková bude. Není to nějaká cena, kterou někdo někde vyhlásí,“ podotkla Markéta Pošíková, ředitelka společnosti Místní akční skupiny Podlipansko, která se snaží jednou za rok zorganizovat setkání výrobců i členů certifikační komise, kde se zhodnotí, co všechno se realizovalo.
Certifikace dvakrát ročně
Minaříková připomněla, že certifikaci vyhlašují dvakrát ročně, a to jarní výzvu a podzimní výzvu. Certifikovat přitom lze různé oblasti, potraviny, řemeslné či přírodní produkty. „Vždy je třeba to s výrobcem prodiskutovat, jestli jeho výrobek spadá do příslušné kategorie. Zajímá nás tradice výroby, jestli ho vyrábí rok, dva roky deset let on sám, jestli se třeba této výrobě věnovali i jeho předkové. Komisi zajímá také to, jestli výroba jako taková má tradici v regionu,“ vysvětlila s tím, že Polabí je typicky zemědělská oblast, takže právě řada výrobků, které obdržely certifikaci Polabí regionální produkt, spadá do tohoto odvětví. Certifikováno například bylo ovoce z Bříství, cukrová homole společnosti Tereos TTD, nebo Podlipanský med. Značení je pak určeno jak návštěvníkům regionů, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, tak i místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce.
Žadatel o značku přitom musí splňovat předepsaná kritéria, jako je místní příslušnost, tradici výroby, kvalitu zpracování, šetrnost výroby k životnímu prostředí, podíl ruční a duševní práce při tvorbě a použití místních surovin.
Tento systém je otevřený každému regionu, který má jasně vymezené hranice. Iniciátorem vzniku nové značky musí být nějaká místní organizace či instituce, která se na základě konsensu potenciálních držitelů značky a dalších zapojených subjektů ujme role regionálního koordinátora. Regionální značkou se označují zpravidla řemeslné výrobky, jako jsou například výrobky z pleteného dřeva, slaměné výrobky, keramika, šperky, sklo, nábytek, papírové obaly a podobně, potraviny a zemědělské produkty. Tam se řadí pečivo, mléko, sýry, maso, obiloviny, víno, ovoce, zelenina, nápoje, lesní plody, ryby, med. Třetí skupinou jsou přírodní produkty, léčivky, bylinné čaje, rákos pro stavební účely, extrakty z rostlin pro kosmetické účely, kompost, minerální voda. Značku může získat výrobek jak tradiční, tak i nový, jestliže splní uvedená kritéria a certifikační komise rozhodne o jejím udělení.
Regionální značka pomáhá výrobcům v reklamě a propagaci jejich produkce, s odbytem jejich produktů a v neposlední řadě se zvýšením prestiže výrobků v tuzemsku i v zahraničí prostřednictvím dobrého jména regionu. Značka zároveň posiluje sounáležitost místního obyvatelstva s regionem, podněcuje zapojení obyvatel do dění v regionu a zprostředkovává kontakty mezi výrobci a dalšími lokálními aktéry. Tím, že je region prostřednictvím značky prezentován navenek jako celek, dochází efektivně k posílení jeho image.
Iniciátorem místní organizace
Systém regionálního značení výrobků a služeb je koordinován na národní úrovni Asociací regionálních značek, o. s. (ARZ), která je sdružením regionů s vlastní značkou. V každém regionu působí regionální koordinátor, který zajišťuje správu dané značky, komunikuje s místními výrobci a s ARZ. Značku výrobkům uděluje nezávislá certifikační komise (v každém regionu samostatná) po splnění jednotných pravidel.
Do systému regionálních značek se od roku 2004 zapojilo již přes dvě desítky regionů Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí a Podkrkonoší, Haná, Českosaské Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko, Broumovsko, Kraj blanických rytířů, Železné hory, Moravská brána, Zápraží, Znojemsko, Toulava, Opavské Slezsko a Krušnohoří. V každém z nich vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě především jejich původ a vazbu na určité výjimečné území. V návaznosti na značení výrobků se v některých regionech (zatím Šumava, Jeseníky, Prácheňsko, Kraj blanických rytířů, Moravské Kravařsko a brzy i Haná) značení používá i k podpoře vybraných ubytovacích a stravovacích zařízení, v Jeseníkách a na Šumavě se značí dokonce i zážitky.*