Danielou Földeši, manažerkou regionálních projektů společnosti Billa, s. r. o., o prodeji regionálních potravin ze speciálních regálů v jednotlivých krajích České republiky
Vaše společnost zahájila v únoru v jižních Čechách celostátní projekt prodeje potravin vyrobených v daném regionu ze speciálních regálů, jak jste vybírali konkrétní lokální dodavatele a jaké podmínky museli splňovat?
Při výběru nám pomohla jednak spolupráce s Agrární komorou ČR, jednak soutěže o značku Regionální potravina a také místní soutěže, konkrétně v jižních Čechách o značku Chutná hezky, jihočesky. Typy přicházely také ze strany místních akčních skupin a velmi nám pomohly také pracovnice Státního zemědělského intervenčního fondu. Ty byly v kontaktu s potenciálními dodavateli regionálních produktů a jejich prostřednictvím jsme také některé z nich oslovili. S vážnými zájemci jsem pak jednala osobně. Celkem jsem při přípravě regionálních regálů pro prodejny Billa v Jihočeském kraji oslovila zhruba stovku producentů. Z nich se jich dnes tohoto projektu účastní třináct. Určitou roli při dohodě s výrobci sehrála i jejich nedůvěra k maloobchodním řetězcům, které u nich nemají příliš dobrou pověst, i když často nezaslouženě.
Co se týká podmínek, výrobky dodávané do regionálních regálů mají trvanlivost alespoň jeden měsíc a nesmí při prodeji vyžadovat chlazení. Další podmínkou je schopnost producenta zajistit svým zbožím dodávky do všech vybraných prodejen v regionu, v jižních Čechách je to jedenáct filiálek, a zboží musí být označeno čárovými EAN kódy. To jsou ty základní podmínky, které musí dodavatel do specializovaných regionálních regálů splňovat.
Kromě toho je na něm zabezpečit vlastními silami logistiku, případné může využít náš centrální sklad. Pro začátek jsme si určili konkrétní objem dodaného zboží a ten by se měl minimálně v týdenních intervalech opakovat. Samozřejmě velikost objednávky záleží na prodeji toho konkrétního výrobku na jednotlivých filiálkách.
Očekáváme také, že výrobce bude ochoten participovat na případných promočních aktivitách, na nichž budeme toto regionální zboží prezentovat zákazníkům. Náklady na přípravu a rozesílání nabídkových letáků samozřejmě jdou za naší společností, takže dodavatelé na těchto akcích participují zejména ochotou dodat větší množství zboží.
Jak jste tvořili skladbu nabízených regionálních potravin?
Snažili jsme se vždy představit výrobek, který je pro daný region typický a známý. Například takovou opravdu typickou položkou pro jižní Čechy jsou zelňáky, které proto nabízejí regionální regály ve všech jihočeských filiálkách. Dalšími položkami jsou nápoje produkované v regionu, ať již jde o nealkoholické mošty, nebo o alkoholické nápoje, například lokální pálenky. Kromě toho najdou zákazníci v regionálních regálech také sladkosti, a to jak pečivo, tak například i džemy, zavařeniny nebo sirupy. Vždy se však musíme řídit i dostupností takového produktu a schopností jeho výrobce jej podle potřeby a v dostatečném objemu dodávat.
Kdy budou vaše prodejny nabízet místní produkty i v dalších regionech?
Aktuálně bychom chtěli začít prodávat regionální potraviny ve speciálních regálech ve vybraných prodejnách Billa ve Středočeském kraji. Do konce letošního roku chceme v rámci tohoto projektu pokrýt všechny regiony v Čechách kromě Prahy a v průběhu příštího roku pak všechny regiony moravské a Praha se na závěr dočká toho nejlepšího ze všech regionů.*