Michaelem Šperlem, vedoucím oddělení mediálního marketingu společnosti Kaufland
V poslední době roste mezi spotřebiteli zájem o ryby, v jakém rozsahu je vaše společnost nabízí?
Společnost Kaufland se věnuje prodeji čerstvých ryb již pět let a jejich sortiment nabízí na dvanácti filiálkách. Nad rámec toho nabízí prodejna v Praze na Vypichu zákazníkům také čerstvé rybí saláty. Celkem máme v nabídce 80 druhů ryb a jejich škála je široká. Na obslužných pultech našich prodejen najdou zákazníci jak ryby sladkovodní, tak mořské z volné přírody i z chovu, filety i celé ryby, uzené a marinované výrobky a také mořské plody. Nejžádanější rybou je pro Čechy losos, jehož prodej se v posledních letech neustále zvyšuje. Mezi tři nejprodávanější druhy ryb u nás pak kromě zmíněného lososa, patří pstruh a uzená makrela. V našem sortimentu ryb naleznete dále například kapra, sivena, pstruha, pangasiuse, cejna, lína, jesetera, candáta, mořského vlka nebo třeba platýze. Na prodejnost ryb má však vliv i sezónnost, zatímco o Vánocích je největší poptávka po kaprovi, v podzimním období po dovolených je zvýšený zájem o exotické ryby. Lidé v zahraničí ryby ochutnávají a po návratu mají chuť experimentovat, zkoušet něco nového a mořské ryby či plody si připravovat i doma.
Obměňujete často sortiment nabízených ryb?
Sortiment je v našich prodejnách stálý po celý rok. Obměňují se jen vyloženě sezónní druhy, jako jsou například skrei treska, jehlice rohozubá, slávky či marinované výrobky na gril. Sezónnost ovlivňuje i kvalitu některých druhů ryb – tyto druhy vždy intenzivně nabízíme v období roku, kdy jsou nejkvalitnější, což se týká především ryb žijících ve volné přírodě. Pravidelně také pořádáme ochutnávky, kde zákazníci mohou okusit ryby z nabídky tepelně opracované.
Pro méně zkušené spotřebitele bývá někdy problém připravit ryby pro konečnou kuchyňskou úpravu, poradí jim v tom prodavači?
Klademe velký důraz na školení pracovníků v obslužném pultu. Jsou to opravdoví odborníci, kteří mají s přípravou ryb dlouholeté zkušenosti. Zákazníkovi rybu připraví, na jeho přání například nafiletují, poradí se skladováním i s receptem pro úpravu doma. Vybrané zboží mu vloží do tzv. Alu – Flex obalu, který zajistí správnou teplotu při přepravě ryby z obchodu domů. Je do něj možné přidat i led, aby ryba vydržela déle chlazená.
Sladkovodní ryby jsou na prodejních pultech skladovány do teploty 4 °C, mořské ryby do 2 °C a prodavači, kteří se o ryby starají, led zhruba čtyřikrát denně mění.
Kdo jsou hlavními dodavateli ryb pro prodejny vaší společnosti?
Hlavním dodavatelem ryb je firma Deutsche See, ale určité druhy získáváme také od českých rybářů. Způsob lovu se odvíjí od toho, zda je ryba z volné přírody nebo z akvakultury a také se to liší druh od druhu. Vždy je však kladen důraz na šetrnost k přírodě. Kaufland se zapojil do udržitelného a k životnímu prostředí šetrného rybolovu a nabízí rybí produkty ze zodpovědného rybolovu s certifikací MSC, které u nás najdete pod označením „ryby z trvale udržitelného rybolovu“, a k tomu se řadí také produkty naší vlastní značky K-Classic.
Jsme si vědomi, že klasický rybolov je problémem pro ekosystémy v oblastech po celém světě. Jako šetrnější k životnímu prostředí se jeví chov ryb, ale i ten s sebou nese určitá rizika. Zodpovědnou alternativou jsou ekologicky provozované akvakultury. Ty jsou označeny certifikací BIO, které se nachází na rybích produktech a mořských plodech ze zodpovědných aquakultur šetrných k životnímu prostředí.
V sortimentu našich prodejen najdete i výrobky, které obsahují tuňáka a jsou označeny logem SAFE, což znamená, že tuňáci pod touto značkou pocházejí z rybolovu, který chrání delfíny a přijímá další konkrétní opatření ke snížení vedlejších úlovků.*