Rumy a tuzemáky jsou dominantními lihovinami v ČR, dnes se slaví jejich den

Rumy společně s tuzemáky zůstávají pro české spotřebitele dominantní kategorií mezi lihovinami. I přes meziroční pokles prodejů o několik procent tvoří s výrazným náskokem největší část trhu, asi 30 procent objemu prodeje, řekl k dnešnímu Mezinárodní dni rumu Tomáš Hejkal, marketingový ředitel výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov.

Oslava Mezinárodního dne rumu má kořeny v USA, kde je 16. srpen známý jako National Rum Day. Pravý rum je destilát vyrobený z cukrové třtiny s nejméně 37,5 procenta alkoholu, který smí obsahovat do 20 gramů sladidel na litr. Tuzemák se vyrábí dochucením zředěného potravinářského lihu rumovou trestí. "Konzumací tmavých destilátů se velmi odlišujeme od okolních zemí. Třeba v Polsku je hodně vodka, na Slovensku pálenky a vodky," řekl Hejkal.

Rumy jsou v ČR populární ve všech generacích dospělých, liší se forma konzumace. "U spotřebitelů 18 až 25 let je výrazně vyšší popularita rumu v míchaných nápojích. Starší generace si raději vychutná rum samotný," uvedl.

Tuzemák

Plzeňská likérka je lídrem českého trhu a její tuzemák je dlouhodobě nejprodávanějším produktem. Stock očekává, že kategorie rumů a tuzemáků letos opět o něco málo klesne. Podle Hejkala chodí lidé přes léto výrazně méně do restaurací a barů kvůli inflaci a zdražování. "Role tvrdého alkoholu se po covidu změnila. Do restaurací chodí spíš na jídlo, na nějaké pivo a víno a pak brzy domů. Na lihoviny už tolik času nezbývá a na jejich spotřebu to má vliv," řekl. Jediným segmentem v kategorii, který zaznamenává výrazný růst v tržbách i objemech, jsou ultraprémiové rumy. "Tento trend odráží měnící se preference spotřebitelů, kteří nepijí více, ale upřednostňují kvalitu nad kvantitou," řekl. Rum jednoznačně předstihuje v oblíbenosti whisky.

"Jelikož rum patří mezi velmi univerzální alkoholické nápoje, tento den nám připomíná jeho různorodé využití - od klasických koktejlů jako mojito a cuba libre přes exotičtější piňa coladu a daiquiri až po teplé nápoje či použití v pečení," řekl šéf marketingu likérky.

Pravé rumy

Mezi pravými rumy je na českém trhu jedničkou Božkov Republica od Stocku, následuje Heffron z Palírny U Zeleného stromu a třetí nejúspěšnější je dovozový Captain Morgan, což je podle Hejkala nejsilnější zahraniční importovaná značka rumu a má velký náskok před Havanou a Bacardi. Republica, která stojí podle Hejkala mimo kategorii luxusních značek, meziročně roste. Mezi tuzemáky vede Božkov před jindřichohradeckým "rumem s plachetnicí" od firmy Fruko-Schulz.

Malá sklenička rumu

Aktuální oficiální čísla prodejů lihovin v ČR nejsou. Podle hrubých odhadů výrobců by to mohlo být ročně kolem 70 milionů litrů, a to jak z produkce českých likérek a palíren, tak z dovozu. Spotřeba téměř už 20 let trvale mírně klesá.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down