Padesátka producentů ze spolku Velkobílovických vinařů bude nalepovat na svá vína logo červenožluté slípky. Do konce června by chtěli označit lahve s loňskou úrodou, od července začnou polepovat i nové výrobky. Chtějí tak bojovat s pančovanými víny, sdělil za spolek Stanislav Hrabal. Logo slípky mají zaregistrované jako ochrannou známku. Během června by mělo být označeno půl milionu lahví, do konce roku až milion. Logo má garantovat geografickou příslušnost hroznových plodů právě z katastru Velkých Bílovic.
"Slípku jako registrovanou ochrannou známku máme již od roku 2011. To, že ji nyní dáváme na etiketu, vyvstalo ze současné situace na trhu, která se stále zhoršuje. Příliš velký počet klamavého označení na lahvích nás přiměl, abychom svůj původ chránili po svém. Na stát v tomto ohledu nespoléháme," uvedl Hrabal, podle kterého Velké Bílovice vyprodukují ročně přibližně deset milionů lahví vína. U loňských lahví budou logem označovány pouze hlavní produkty daného vinaře.
Logo garantuje geografický původ hroznů z Velkých Bílovic. "Chápu to jako marketingovou záležitost spolku vinařů, kteří chtějí propagovat své místo," řekl prezident Svazu vinařů ČR Tibor Nyitray, podle kterého jde tak o vyzvednutí regionu než kvality samotného vína. "Každopádně jakákoliv aktivita, která směřuje k podpoře prodeje tuzemských vín, je vítána," dodal vinařský prezident. Slípka má charakterizovat plodnost, mateřskou péči, starostlivost a "lidovost".
Podle Svazu vinařů ČR stát přijde v důsledku černého trhu s vínem ročně o 2,5 miliardy Kč. Nezdaněno skončí zhruba 100 milionů litrů vína ročně.*