Spotřeba sektů v České republice dlouhodobě roste, průměrně vypijí Češi přibližně dvě lahve na osobu ročně. Výroba sektů je pomyslným vrcholem vinařského umění, a proto čím dál více vinařů zařazuje sekty do své nabídky, byť z pohledu prodeje jde spíše o okrajovou záležitost. Vyplynulo to z ankety Vinařské unie ČR mezi jejími členy.
Z téměř tří desítek členů Vinařské unie, která sdružuje významné tuzemské vinaře a vinohradníky, aktuálně uvádí sekty na trh pouze třetina z nich, kromě Bohemia Sektu jsou to například Templářské sklepy či Zámecké vinařství Bzenec. Často volí technologicky náročnější metodu výroby, takzvaně klasickou, kdy víno druhotně kvasí přímo v lahvi.
Charmatova metoda, tedy způsob výroby, při které se používají k druhotnému kvašení nerezové nádoby, vyžaduje náročnou finanční investici na začátku. Vinařstvím, která se sektům nechtějí více věnovat, se proto nevyplatí, uvedl Ondřej Beránek, ředitel společnosti Bohemia Sekt, který je zároveň prezidentem Vinařské unie.
Spotřeba sektů v České republice meziročně vzrostla o několik procent. Templářské sklepy Čejkovice vyrábí několik set tisíc lahví ročně, ale i nadále budou sekty v portfoliu jejich vín pouze určitým doplňkem, nepředpokládají razantnější navýšení jejich prodeje, uvedl Pavel Pastorek, předseda představenstva vinařství.
Oproti západní Evropě, kde často dominují oblibě spotřebitelů suché sekty v kondici brut a sec, v České republice si největší popularitu udržují sekty v kondici demi sec. Stále dominují sekty s vyšším obsahem cukru, klasické bruty se málo používají, i na oficiálních akcích se často setkáváte se sektem v kondici demi sec, sdělil Pastorek. Přestože lidé již mají na výběr z mnoha druhů sektů, je podle Beránka Bohemia Sekt demi sec dlouhodobě nejoblíbenějším sektem v České republice.*