Obchody ve Francii od ledna nebudou moci prodávat téměř žádné ovoce a zeleninu v plastových obalech. Oznámilo to francouzské ministerstvo životního prostředí. Opatření je součástí širších vládních snah o omezení plastového odpadu a takzvaných plastů na jedno použití. Místní prodejci ovoce si nicméně stěžují, že úřady zákaz vyhlašují příliš narychlo, napsala agentura Reuters.

Ministerstvo vydalo seznam 30 druhů ovoce a zeleniny, které od začátku příštího roku nebudou moci být prodávány v plastových obalech. Patří mezi ně například lilek, pórek, kulatá rajčata, jablka, banány a pomeranče. "V našich každodenních životech používáme nehorázné množství plastů na jedno použití. Zákon o cirkulární ekonomice je namířen na snížení používání plastů a podporu jejich nahrazování jinými materiály nebo opětovně využitelným a recyklovatelným obalem," uvedlo v prohlášení ministerstvo. Podle jeho odhadů se ve Francii prodává asi 37 procent veškeré zeleniny a ovoce v plastových obalech. Po zavedení nového opatření se přitom v zemi použije asi o miliardu méně kusů jednorázových plastů, uvedl úřad. Předsedkyně francouzské federace prodejců ovoce Françoise Rochová však Reuters řekla, že přechod na kartonové obaly bude v tak krátkém časovém termínu náročný. "Prodávat plodiny bez obalu je také komplikované, jelikož řada zákazníků se ovoce dotýká a lidé nechtějí, aby jim na jejich ovoce sahali další zákazníci," řekla. Nakrájené ovoce a omeezené množství jeho choulostivých druhů bude možné i po Novém roce koupit v plastu, i to se však má postupně do roku 2026 změnit. Od poloviny roku 2023 se rozšíří zákaz i na cherry rajčata, zelené fazolky a broskve a do konce roku 2024 na čekanku, chřest, houby, některé saláty, bylinky a třešně. V roce 2026 se pak již bude muset v neplastových obalech prodávat i křehké lesní ovoce.

Společnost Kofola chce své nápoje znovu prodávat i ve vratných skleněných lahvích, a nabídnout tak alternativu k plastovým lahvím a plechovkám. V projektu Cirkulka připravuje na lahve i speciální modulární přepravku. Nové lahve plánuje uvést na trh příští rok na jaře. Uvedl to mluvčí Kofoly Pavel Barvík. Už předtím, od konce letošního září, začne zálohované skleněné lahve v řetězci Lidl nabízet konkurenční Mattoni.

"Ctíme princip RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle (česky omez, znovu použij, zrecykluj), který tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady. Poté, co jsme uvedli na trh lahve ze stoprocentně recyklovaného plastu (rPET), jsme se nyní rozhodli přijít s konceptem snadno odnositelných vratných lahví na nealko," uvedl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras.

Generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Daniel Buryš uvedl, že firma na projektu pracuje více než dva roky a v nejbližších týdnech ho představí obchodním řetězcům, tak aby mohly připravit svou logistiku. V modulární přepravce bude šest litrových lahví. Zákazníci si do ní budou moci vložit nápoje značek Kofola, Vinea nebo Rajec.

Mattoni plánuje prodávat v lahvích s pětikorunovou zálohou vodu o objemu jeden litr. Na ně bude nabízet dělitelnou přepravku na šest nebo 12 lahví, záloha na polovinu přepravky bude 50 Kč, na celou 100 Kč. Podle firmy obal splňuje principy cirkulární ekonomiky, firma je zastáncem také zálohovaných plastů.*

Plzeňský Prazdroj už zhruba dvacet let zvyšuje prodej piva v plechovkách. Loni dosáhl podíl hliníkových obalů 22 procent na celkovém pivu prodaném v ČR, o rok dříve činil 18 procent, v roce 2010 jen pět procent. Trend podpořila pandemie a uzavření hospod. Výroba piva v plechovkách roste už několik let nejdynamičtěji. Uvedl to mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář. Prazdroj začal stáčet pivo do těchto obalů v roce 1993.

Dlouhodobě nejprodávanějším obalem jsou skleněné vratné lahve, které loni v Prazdroji tvořily 46 procent, meziročně o šest procentních bodů více. Spotřeba plastů klesla meziročně o 40 procent a do konce roku 2022 chce podnik úplně skončit se stáčením piva do PET lahví. Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie klesly prodeje v ČR meziročně o osm procent na 6,7 milionu hektolitrů piv. Propad nastal u restaurací, které standardně tvoří dvě pětiny prodejů. V sudech loni podnik prodal 26 procent piva a další tři procenta v tancích. O rok dříve to bylo 32 procent v sudech a pět procent v tancích. Loňský prodej v obchodech byl meziročně o sedm procent vyšší. Také u plechovek hledá pivovar cesty k jejich opětovnému využití. "Jednou je zálohování. Vydalo se jí už deset evropských zemí a jejich fungující systémy vykazují zajímavé výsledky. Teď se aktivně účastníme na připravovaném zálohování plechovek na Slovensku, kde také působíme. Věříme, že nám tamní zkušenosti pomohou najít vhodné řešení i pro Česko," řekl manažer pro udržitelný rozvoj Ivan Tučník. Vedle toho se pivovar ve spolupráci s dodavateli zaměřuje na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. V pandemii pivaři mnohem více než dříve nakupují balené pivo. "Ačkoli prodeje našich piv v obchodech během koronakrize, tedy od poloviny března 2020 do letošního března, vzrostly o devět procent, podařilo se nám výrazně snížit dopady používaných obalů na životní prostředí. Největší úspory, o téměř 40 procent, jsou u plastů," uvedl Kovář. Pivovar uspořil přes 1000 tun plastů za rok, a to hlavně díky loňskému ukončení prodeje piv Gambrinus a Radegast v PET lahvích. "Ještě před pěti lety jsme v PET lahvích prodávali v obchodech 11 procent produkce, loni to byly tři procenta. A do konce roku 2022 chceme skončit se stáčením do plastových lahví úplně,“ dodal Tučník.*

 

Tři čtvrtiny Čechů nezajímá, jak a v čem jsou zabalené potraviny, které kupují. Prioritou při výběru jídla a pití je pro ně cena a složení výrobku. Lidé, kteří se o problematiku potravinových obalů zajímají, se v obchodech vyhýbají především plastu a hliníku. Potraviny bez obalu nakupuje přibližně šestina lidí, vyplývá ze zveřejněných výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).

O to, v jakém materiálu jsou zabaleny prodávané potraviny, se zajímá 24 procent lidí. Třem čtvrtinám respondentů, kteří alespoň někdy nakupují potraviny, je problematika potravinových obalů lhostejná.
Zájem o to, v jakém obalu se potraviny prodávají, roste podle zjištění CVVM s rostoucím vzděláním a se zlepšující se životní úrovní vlastní domácnosti. Podstatně více se obaly zajímají ženy než muži.
Tři pětiny dotázaných v průzkumu uvedly, že se při koupi potravin nevyhýbají žádnému obalovému materiálu. Opačný postoj zaujalo 38 procent respondentů, přičemž 17 procent se při nákupech vyhýbá plastu, 11 procent hliníku, pět procent plechu a čtyři procenta sklu. Jedno procento dotázaných uvedlo, že se při nákupu potravin vyhýbá obalům z papíru.
I v Česku existují obchody, které nabízejí potraviny bez obalů. Této možnosti využívá 16 procent lidí, z toho čtvrtina tak nakupuje často. Dalších 14 procent respondentů uvedlo, že potraviny bez obalu kupuje zřídka a 69 procent nikdy.
Hlavními motivy pro nakupování potravin bez obalu je snížení množství odpadu a ochrana životního prostředí. Desetina z těch, kdo nebalené potraviny kupují alespoň někdy, uvedla, že důvodem je kvalita takového zboží.*

Objem piva prodaného v plechovkách roste. Loni do konce listopadu se zvýšil o 66 300 hektolitrů, naopak o 69 000 hektolitrů klesla výroba piva v plastových obalech. Sdělila to výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Předloni činil prodej piva v plechovkách desetinu celkového výstavu. Zvyšující se produkci piva v plechovkách potvrzují i největší pivovary. První plechovky s pivem se na pultech obchodů v Richmondu v USA objevily před 85 lety, 24. ledna 1935.

"Nejvíce piva prodáváme ve vratných lahvích a v sudech. Na třetím místě jsou plechovky, u kterých zaznamenáváme meziročně největší nárůst – jejich prodeje rostou od roku 2015 dvojciferným tempem," uvedl za Plzeňský Prazdroj Zdeněk Kovář. Pro firmu předloni tvořilo pivo v plechovkách 18 procent prodejů. "Výhodu v tomto typu obalu konzumenti vidí v nízké váze nebo v poměrně rychlém vychlazení nápoje v ledničce. Vzhledem k tomu se ale také významně zabýváme jejich sběrem, tříděním a recyklací. Naše plechovky jsou již zhruba z poloviny vyrobené z recyklátu," dodal Kovář. Výhodou podle něj je, že se nemusí využívat na výrobu plechovek z recyklovaných materiálů pouze již použité plechovky, ale stačí jakýkoliv využitý hliník – například z konzerv nebo obalů na spreje.
Podle mluvčí Pivovarů Staropramen Denisy Mylbachrové si zákazníci dopřávají pivo v plechu při cestování nebo si ho koupí na chatu. "Když se podíváme na prvních 11 měsíců loňského roku, tak podle nám dostupných informací od agentury AC Nielsen objemy piva a pivních mixů prodané v plechovkách ve srovnání s rokem 2018 vzrostly o téměř 14 procent. V případě společnosti Pivovary Staropramen to v tomto srovnání byl dvojnásobek – zhruba 29 procent," dodala.
Ferencová upozornila na to, že pivovary spolupracují se společností Eko-kom. Podle svazu ale právě třídění plechu zaostává za ostatními odpady, jako jsou papír, plasty a sklo.*

On-line supermarket Košík.cz začne prodávat prvních 60 druhů potravin bez obalů na jednorázové použití. Na váhu tak bude možné koupit například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny. Do dvou let plánuje Košík distribuovat až pětinu potravin v zálohovaných obalech.

V první pilotní fázi začne obchod letos používat recyklované sáčky, poté přejde na kapsle pro opakované použití české společnosti Miwa. Nabídka takto distribuovaného zboží se bude postupně navyšovat. Prázdné obaly při dalším nákupu vyzvedne kurýr a Košík zajistí jejich recyklaci. "Když vidím, jaké oblibě se u nás těší skleněné zálohované obaly u nápojů, jsem přesvědčen, že tlak na postupné rozšiřování plně bezobalové nabídky má smysl," uvedl šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek. První pilotní fáze zhodnotí zkušenosti zákazníků s bezobalovými nákupy, poté plánuje e-shop přejít na technologii firmy MIWA zaměřené na systémy distribuce a prodeje nebaleného zboží. "Miwa letos vstupuje na trh a Košík by měl být jeden z prvních obchodníků, který naše řešení využije. Vlastní pilotní aktivita Košíku nám navíc poskytne důležitá data o zákaznických preferencích, která budeme moci zapracovat do společného startu," uvedl Hynek Balík ze společnosti Miwa. V ČR pomalu přibývá obchodů, které se specializují na prodej bez obalů či do vratných nádob na opakované použití; zakoupit je v nich možné obiloviny, luštěniny či kosmetiku a drogerii. Podle webu reduca.cz je v ČR a na Slovensku již 517 takových obchodů a e-shopů.*

 

Pokutu 580 tisíc korun dostala od České inspekce životního prostředí (ČIŽP) kvůli porušení zákona o obalech prostějovská firma Makovec, která vyrábí maso a uzeniny. Společnost podle inspekce od roku 2015 do loňského března uvedla na trh desítky tun papírových a plastových obalů, avšak nezajistila zpětné využití těchto odpadů v zákonem stanoveném rozsahu. Uvedl to ředitel oblastního inspektorátu ČIŽP v Olomouci Radek Pallós.

"Obviněný uvedl na trh významné množství, řádově desítky tun, papírových i plastových obalů, pro které neplnil povinnost zajistit využití odpadů z obalů v rozsahu stanoveném zákonem. Přihlédli jsme také k tomu, že se společnost Makovec dopouštěla protiprávního jednání dlouhodobě, řádově roky," sdělil Pallós. Podle výrobně-technického ředitele společnosti Makovec Jiřího Vrby se pokuta od ČIŽP týkala evidence obalů, které firma používala od roku 2015. "Více než rok je situace v souladu s platnou legislativou," řekl dnes Vrba. Inspektoři při stanovení výše pokuty podle Pallóse zohlednili, že ostatní potravinářské firmy, které mají podobnou výrobu jako firma Makovec a povinnost danou zákonem o obalech plní, by byly v rámci konkurence kvůli vyšším nákladům na likvidaci obalů znevýhodněny. "Toto bylo základní hledisko při stanovení výše pokuty. Odvodili jsme ji na základě nákladů, které musí vynaložit subjekt, jenž se zabývá prodejem baleného zboží a plní povinnosti při nakládání s odpady z obalů v souladu se zákonem o obalech," přiblížil Pallós.*

Zájem o nákup vína ve větších nádobách v posledních letech roste. Lidé už sice na jižní Moravu nejezdí s demižony, ale nakupují víno v pětilitrových skleněných soudcích. Vyplývá to ze zprávy Vinařství Mutěnice, které má jako jedna z mála firem stáčecí linku na vícelitrové nádoby a pokrývá v tomto sortimentu až 70 procent trhu. Uvedli to zástupci firmy. Podle nich prodeje v tomto sortimentu rostou o desítky procent ročně.

Ještě před dvaceti nebo třiceti lety byly vícelitrové nádoby na víno velmi rozšířené. S prázdnými demižony se jezdilo na Moravu, s plnými zpět. Poté získaly na delší dobu prim lahve sedmičky i takzvané jednolitrovky. Nyní se zájem o vícelitrové nádoby vrací. "Právě v létě, kdy se odehrává grilování a venkovní akce, jsou soudky zřetelným trendem. A jasně vede bílé víno," uvedl Jindřich Robek, spolumajitel Vinařství Mutěnice. Naopak s blížící se zimou se i díky oblíbenému svařeném vínu zvyšuje poptávka po červených odrůdách. Zákazníci oceňují vedle jakosti i to, že víno v soudku lze díky šroubovému uzávěru uchovat v nezměné kvalitě delší dobu. Stoupající obliba pětilitrových nádob souvisí hned s několika faktory. Jde především o velmi vstřícnou cenu ve vztahu ke kvalitě, kterou potvrzují i zkušení sommeliéři.*

Dopad povinného zpoplatnění lehkých plastových tašek na české výrobce obalů bude minimální. Řekl to ředitel České obalové asociace SYBA Vlado Volek. Podle vládní novely zákona o obalech, která navazuje na předpisy Evropské unie, by nařízení mělo platit od roku 2018. Podle Volka novela přinese jen zvýšené administrativní náklady pro některé obchodní řetězce.

"Pokládám to za okrajový problém, který se českých výrobců zásadně nedotkne. Snad pouze těch, kteří mají výrobu úzce zaměřenou na výrobu plastových tašek. Ale těch je minimum," uvedl Volek. Novelu, kterou sněmovna ve středu posunula do dalšího kola projednávání, považuje za typickou ukázku "tvůrčí legislativy Bruselu". Podle novely budou všichni obchodníci povinně zpoplatňovat lehké plastové tašky, které se už nyní ve velkých obchodních řetězcích většinou prodávají. Jde o plastové tašky o síle stěny od 15 do 50 mikronů, tedy ty nejčastěji vydávané v obchodech. Cena tašky by nebyla zákonem stanovena, obchodníci by si ji určili sami. Bezplatné by měly zůstat jen tenké sáčky například na pečivo.

"Těchto plastových tašek se už zdarma prodává stejně velice málo. Třeba v prodejnách oděvů ano. Ale myslím, že čeští výrobci jsou na podobné problémy zvyklí a flexibilně se přizpůsobí. Není problém, aby ty tašky měly stěnu 60 mikronů nebo byly z papíru. Česká ulička se najde," doplnil Volek.Novela podle něj může způsobit administrativní náklady obchodním řetězcům prodávajícím výrobky pro kutily.*

V letošním roce proběhne první ročník soutěže o nejlepší obalové řešení – Packstar 2015. Jedná se o jedinou obalovou soutěž na českém a slovenském trhu, kde budou přihlášené obaly produktů hodnotit přímo jejich uživatelé. Uzávěrka pro podání přihlášek je 30.dubna. Uvedla to Veronika Nolčová z Group Manager Atoz Packaging.

Kromě několika komodit je zabaleno téměř vše. I když to na první pohled nemusí být zřejmé, hrají obaly důležitou roli v životě každého z nás. Právě z těchto důvodů se skupina Atoz Packaging podle Veroniky Nolčové rozhodla připravit projekt, jehož cílem je vyzdvihnout a propagovat nejlepší a inovativní obalová řešení na trhu.

Jednotlivé obaly budou hodnoceny nejen z pohledu odborníků posuzujících splnění všech potřebných požadavků, ale i samotných uživatelů. Právě spojení těchto dvou pohledů zajistí výběr toho nejlepšího. Spotřebitel, respektive uživatel nedělá rozdíly mezi produktem a jeho obalem. To, co si myslí o obalu, je často přeneseno na to, co si myslí o produktu jako takovém. Výstupy z hodnocení proto přinesou samotnému výrobci obalu i baleného zboží cennou zpětnou vazbu, kterou může využít nejen pro své marketingové aktivity, ale i pro další zvyšování prosperity společnosti a její image v očích veřejnosti.

Do soutěže mohou své obaly přihlásit výrobci baleného zboží, distributoři, dodavatelé obalů či obalových materiálů, reklamní agentury, agentury obalového designu nebo designeři a firmy poskytující služby v oblasti balení. Na výběr jsou tři soutěžní kategorie: spotřebitelské, skupinové a přepravní obaly. Uzávěrka přihlášek je 30. dubna 2015.

Po květnovém hodnocení ze strany odborníků, bude následovat marketingový výzkum, v rámci kterého budou již reálné vzorky přihlášených obalů hodnotit přímo jejich uživatelé. Celý výzkum bude zajišťovat renomovaná výzkumná agentura STEM/MARK.

Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže a předání ocenění proběhne dne 22. října 2015 v rámci třetího ročníku českého a slovenského obalového kongresu OBALKO, který si v loňském roce nenechalo ujít téměř 400 účastníků - výrobců obalů a obalových materiálů, výrobců baleného zboží, zástupců tisku a dalších odborníků věnujících se problematice obalů.*

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down